Sverige är glesbygd utanför tätorterna, rejäl glesbygd dessutom. Penetrationen av bredband är lägre än i många andra länder. Korea, Belgien är två exempel.
Varför inte förhandla med Ice som ju velat erbjuda sig som alternativ till trådburet bredband bla i Värmland, t ex Torsby kommun. Du borde även kunna förhandla om surfaket. Trådlöst är ju inget alternativ till trådburet bredband alt. fiber om man inte kan få mer än 5 GB. För övrigt blir Ice sits lite svår när värmlandskommuner får eu-bidrag för att lägga ut fiber till enskilda stugor i skogen. Fastighetsägaren får betala nedläggningen från fastighetsgränsen som kan ligga långt bort om man har en jordbruksfastighet. Ute på värmlandsnäs bland de glesa husen anses det att man behöver 100 mbit/s. Hur skulle en Ice basstation klara belastningen från tjugo bandbredskäkande familjer?
Du får väl hetsa din kommun. se
http://www.sakom.se/ffh-bredband/
Hemma i Belgien får jag lägga til 5 euro om barnen går över taket 5 GB på mitt adsl-abb. Det borde inte vara så himla dyrt att lägga till några GB på et trådlöst abb heller.
Men oss curlingpappor emellan - varför ska du lösa problemet? Låt barnen som surfar göra det. Dom kan väl klättra i träd, mäta signalstyrkor, leta basstationssektorer, sätta upp antenner, konfigurera routrar.
Dom flyttar ändå snart till stan och får stå för sitt eget bredbandsabb. Min 23-åring tittar på nedladdad film dagarna i ända när han är hemma, men nu när han bor i en en andrahandslägenhet i Stockholm tycker han inte ens att han behöver en 3G dongel som jag erbjöd honom. Trådburet eller wifi finns inte.
Nu är jag på landet under sommaren med en 14-åring och en 18-åring. De sitter vid tv och dator tio timmar om dygnet hur mkt solen än skiner.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.