Rätta mej om jag har fel men är inte dessa "tjänster" gammaldags kabel-TV som enligt Bredbandsbolaget: "Du behöver ha fast bredband från oss för att beställa en tv-tjänst."
Det är just det jag försöker förklara att modern TV, film, musik mm. ABSOLUT INTE är beroende av vilken operatör som kopplar in anslutningen.
Ta till exempel svtplay.se. Det gör precis detsamma vem som har kopplat in din fiber - du kan se på svtplay i alla fall. Gratis. (Från Finland måste jag gå via en maskin som finns i Sverige för att se alla program men det är inget problem för mej)
Sedan finns det andra som erbjuder film mm. som just viaplay.se men det kostar. Men du behöver INTE ta viaplay via operatören (även om många förmedlar viaplay) utan kan beställa det helt skilt. Kolla in viaplay.se.
Du kan också gå till webbtv.nu och få en hel del svenska program gratis. Men du behöver en snabb anslutning (inga problem med fiber) och en snabb maskin för grafik är tung.
De operatörer du räknade upp enbart FÖRMEDLAR TV. Det är bara en tidsfråga innan folk upptäcker att de inte alls behöver dessa "operatörer" utan kan se på TV och film direkt från källan. Så dessa är en utdöende form av relikter från kabel-TV-tiden som snart är förbi. Det som blir kvar är rena nätoperatörer som enbart sysslar med att bygga fibernät och förmedla paket.
Att sedan se på TV trådlöst är rena gojan. Det finns helt enkelt inte kapacitet i mobilnätet och kommer heller inte. Gissa varför priserna har chockhöjts och begränsningarna blivit så hårda ... Jo, för att begränsa trafiken som uppkommer då folk börja se på rörliga bilder över nätet. Det enda trådlösa som fungerar i längden är inom huset. Visst fungerar det bra - för en eller två eller ett litet antal. Men för nio miljoner - aldrig !
Fast över fiber finns det inga begränsningar. En fiber kan överföra 100 miljoner Mbit/s så där finns utrymme för uppgradering. Om ni har fått en fiber till huset.
Börja med svtplay.se i datorn och gå sedan vidare beroende på plånbokens tjocklek ... Direkt från källan.