Tråd: Dlnk Ip kamera som publik web cam
(Under bearbetning)
Önskemål finns om en web cam som ger allmänheten möjlighet att se en hamn. Pga avstånd och placering finns ingen risk för identifiering av enskilda så jag lämnar frågan om tillstånd därhän. Tråden handlar om de tekniska skillnaderna i att sätta upp en publik webcam till skillnad från en privat övervakningskamera med högst enstaka användare - även om kameran ifråga egentligen främst är avsedd för home security.
En dlink DCS 2132L ansluts till befintlig adsl router med telia bryggad ip. Kameran har dyndns via dlinkddns.com. Jag har flera privata ip-kameror som fungerar över adsl via samma station.
Hamnföreningen har en websida där det bör finnas en länk till kameran och gärna även en strömmad mindre bild inlagd i sidan. Det bör gå att nå den högupplösta bilden, ev via länk till ddns adressen.
Portfortwarding i routern förutsätter jag kan lösas, likaså adresseringen via dyndns.
Tips behövs om kamerainställningar för det tilltänkta syftet att kunna se strömmad video på datorer, plattor och telefoner utan speciella applikationer.
Vidare behövs tips om kod att lägga in i web sidan. Ett alternativ är att bara göra en länk till ddnsadressen.