Tråd: Har mobilsurf blivit dyrare de senaste 3 åren, vad säger Telia?
Både på svt.se och på DN.se kan man läsa artiklar som menar på att det blivit mångdubbelt dyrare med mobilsurf under den senaste treårsperioden. För att få reda på hur Telia ser på vad som skrivs i media tog vi ett snack med Nicholas Rundbom som jobbar som ansvarig för extern kommunikation på Telia.
Stämmer det att det har blivit dyrare att surfa med mobilen?
- För normalanvändaren landar slutfakturan idag på samma belopp, om inte lägre, än vad den gjorde tidigare. Samtidigt som vi tar betalt för data i förhållande till hur mycket kunden använder har vi infört flatrate på röstsamtal, sms och mms vilket i de flesta fall jämnar ut vartannat.
Betyder det att det blir dyrare för höganvändaren?
- Vi miljardsatsar på utbyggnaden av våra mobilnät och då framförallt för att vi ska kunna erbjuda bättre täckning och kapacitet för mobilsurf. Ett sådant exempel är vår satsning på 4G, där vi bygger ut nätet för att det ska täcka mer än 90 % av Sveriges yta. För att skapa ekonomiska förutsättningar för att fortsatt kunna göra sådana investeringar är det viktigt att det finns en koppling mellan det kunden förbrukar och betalar. De kunder som förbrukar väldigt mycket data får betala mer än låganvändarna.
Klarar sig våra kunder på den mängd data som vi erbjuder i våra surfpotter?
- De allra flesta kunder klarar sig på de surfpottar vi idag erbjuder. Tittar man mycket på video och tv i sin mobil så bör även ha ett fast bredband hemma som ADSL eller fiber.
Om en surfpott inte räcker till kan man köpa till mer data, men det blir ju superdyrt om jag tittar på t.ex. film och tv i min mobil via mobilnätet. Varför måste det vara på det viset?
- För att skapa ekonomiska förutsättningar och fortsatt kunna bygga ut mobilnätet är det viktigt att det finns en koppling mellan det kunden förbrukar och betalar. Därför innehåller surfpottaran en viss mängd data. Sedan utvecklar vi självfallet hela tiden våra erbjudande. Ta t.ex. vårt nya abonnemang för privatpersoner Telia Mobil Komplett, där vi erbjuder något mer surf än vad vi gjorde i de tidigare abonnemangen.
Är Telia dyrare än andra operatörer? Varför ska kunden välja oss?
- Priset är viktigt, men vad du får priset är ännu viktigare. Täckning och service är två saker vi prioriterar högt, för vi vet att det är viktigt för kunderna. Med Telia får du vår miljardsatsning på utbyggnaden av mobilnäten vilket innebär att 4G och 3G-näten kommer täcka mer än 90 % av Sveriges yta. Dessutom utvecklar vi vår kundservice. Idag kan du få hjälp av Telia i vår butikskedja som sträcker sig över stora delar av landet. Dessutom kan vår kundtjänst hjälpa dig via telefon, mejl och på webben genom vår hemsida och sociala medier som Facebook och Twitter. Vi arbetar också för att utveckla kundmötet i våra butiker för att du ska snabbare och bättre service.
Skrivet av: Magnus Limås, Kommunikation TeliaSonera Sverige