Mycket bra test och intressanta resultat. Återkommer till dem nedan. Men jag ber dig titta på mitt inlägg från den 4 juli och justera färgerna på staplarna och ordningsföljden på RxTx portarna, nollnoll först ettett sist.
Du nämnde inte i vad mån det hjälpte och hur länge det hjälpte om du startade om routern.
Att det trasslar vid nedladdning vid hög SINR har jag (och andra) varit med om med några tidiga ex av MF93D mifin från ZTE. Där hackade nedladdningen enormt just från telenor. Tror dock att det gällde flera telenor celler. Efter utbyte av routern var det inga problem. Problemet uppträdde bara vid hög RSRP och SINR och visade sig som skurvis nedladdning med låg snittfart. Förmodligen avkodade routern modulationen dåligt så att det blev massor med omsändningar och justeringar av modulationsstegen. Routern meddelar CQI (Channel Quality Index) till basen (EnodeB) och på grundval härav bestäms PMI och CMS (Modulation and Coding scheme) Routern meddelar också RI, Rank Index där 0 är en radiokanal och 1 Mimo (dubbla kanaler). Min ofullständiga förståelse av dessa LTE tekniska mysterier är att routern rapporterar till EnodeB att signalen är mycket väl avkodbar och att därför bit-tät modulation och kodning kan användas. OK säger masten, då gasar jag på så mycket jag kan med förväntad högsta bit error rate 10 procent. Men då insträffar det att routern inte alls kan ta emot med den fart som de rapporterade värdena på CQI och RI angav. Förbindelsen kraschar, stannar upp. Nu verkar det OK igen, routern anger högt CQI med ny krasch som följd. Ett möjligt skäl skulle kunna vara att slutsteget i cellens sändare inte klarar av att hålla isär amplitudnivåerna pga bristande linearitet (Om prick två ska ligga dubbelt så högt i förhållande till den horisontella axeln som prick ett ska den sändas med dubbelt så hög effekt. Är effektnivåerna lika därför att sändaren inte "orkar" höja nivån sammanfaller prickarna. Jämför distorsion i ett ljudslutsteg. Där är det sinusvågor som deformeras pga att förstärkaren inte återger formen bra).
Det funkar ju närmast normalt på andra celler (liten påverkan på SINR vid sändning til routern) och därför bör inte felet ligga i routern. Det finns massor med länkar om CQI, PMI, CMS och RI. Tyvärr rapporterar inte AVMs routrar vilket CQI värde och RI som routern skickar till EnodeB. En långsam graf skulle förmodligen inte visa skeendet adekvat.
Något om QAM:
http://www.teletopix.org/4g-lte/modulation-in-lte/
Används enbart fasskift modulation kan fyra bitar per sinusvågcykel sändas eftersom en hel period kan delas upp i fyra delar som kan ge värdet 0 eller 1 beroende på fasskift. Om man dessutom amplitudmodulerar varje kvarts sinuscykel i steg ett eller två kan 8 bitar sändas. Om man lägger in ytterligare amplitudnivåer kan 16, 32 eller 64 bitar sändas men det kräver allt bättre SINR (eller CINR, där C står för Carrier istället för SINR, för oss nu samma sak unegfär). Modulationen anges som prickar i ett diagram med fyra kvardranter där varje kvadrant är en kvarts sinusvåg. OM man nu sänder samma bitar upprepat så ska de återges som väl definerade punkter i kvadrantdiagrammet. Ju svårare avkodningen är, desto mer "fuzzy/suddiga" blir bit-prickarna och till slut vet inte routern vart en viss signal hör. Då uppstår bitfel. Om dessa fundamentala egenskaper i LTE finns massor skrivet för den som vill googla.
I länken finns massor med bilder som ger info. Se effekten av sjunkande SINR i de syrénfärgade blafforna med prickar.
https://www.google.se/search?q=lte+modu … B595%3B595
Det finns även illustrationer som visar vilken CINR som krävs för att en viss QAM-nivå ska kunna användas. Andra illustrationer visar sambandet mellan CQI och SINR. Så av routern uppmätt SINR låter routern ange ett CQI värde som EnodeB använder till att bestämma informationstätheten via CMS (code and modulation scheme). Om routern tycker att separationen mellan referenssignalerna r0 och r1 är god föreslår den att dubbla radiokanaler används över två sändarnantenner och två mottagarantenner, dvs rank index 2.
Max RI means "No Correlation between the antenna", "No interference to each other", "Best Performance".
For example, in case of 2x2 MIMO, the RI value can be 1 or 2. When the value 2 in this case means "No Correlation between the antenna", "No interference to each other", "Best Performance". If the value is 1, it implies that the signal from the two Tx antenna is percieved by UE to be like single signal from single Antenna, which means the worst performance.
Kruxet är att routern de facto inte mäter hur entydigt de enskilda bitarna kan defineras i kvardrantdiagrammet. Bestämningen av SINR (CINR) och uppgiften om CQI till EnodeB bestäms bara (tror jag) med hjälpt av referenssignalerna R0 och R1 som ligger i varsin radiokanal (vanligen över varsin sändarantenn). Referenssignalerna kodas med fasskift. Fel vid avkodning av amplitudnvåer kommer därför inte att rapporteras. (Notera att det sagda är förenklat och förmodligen avsevärt missförstått. Det är bara ett försök till förståelse av problemet som simtrax möter).
Rhode & Schwartz och andra gör mätinstrument för LTE där man ser kvadrantdiagrammet på oscilloscop och direkt kan se graden av suddighet och spridningen av prick-klustren.
Jag gör en skruvad jämförelse. Dela upp en måltavla för skytte i fyra kvadranter. Det finns ringar från 0 till tio med noll i mitten. A8 anger övre högra kvadranten, åttonde ringen. Nu skjuter vi på tavlan. Varje träff är en bit i en dataström. Att träffa rätt kvadrant (fasskift) är lätt men att träffa rätt ring (amplitudnivå) är svårt. Sänder vi samma bit upprepat ska alla skotten träffa i samma hål. I praktiken blir det pga interferens och noise spridning på skotthålen.
Sambandet mellan en sinusvåg och en cirkel är gymnasietrigonometri. Se wikipedia.
Jag tror inte att någon användare gjort en sådan utförlig mätning på cellerna och så väldokumenterat som simtrax. Lägg gärna filmerna på youtube. Du bygger nu ett väl dokumenterat case till allmän beskådan för att visa att en av Tres celler inte fungerar som den ska. Så småningom bör indicierna på att det är fel i en individuell cell vara så starka att t o m operatören kan ta till sig att felet kan ligga på deras sida och att det är allvarligt. Jag skulle dock önska att du mätte från bil på de två övriga cellerna på den trasslande masten 00584. Åk runt den, notera cell ID och PCI och gör mätningar i närheten. Frågan är om det är den individuella cellen som trasslar eller om felet berör mastens samtliga tre sektorer.
Du bör inte behöva rikta om antennen eftersom Tre bör åtgärda felet.
Med ett komplett material kan vi (du och jag) redigera ett inlägg på forumet som du sedan kan hänvisa till direkt vid kontakt med Tre support. Careface kanske kan assistera med tips på direktkontakt med radioingenjör. Alternativt kan jag försöka via en konkurrerande operatörs radiochef; de bör känna till sina kollegor.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.