Okay
Har manuellt portf till alla mina enheter och alla fungerar utifrån förutom mina ap,s & alla har fasta ip,s
1. Jag kör via webbinterfejs men i alla aps finns telnet aktiverat med så allt fungerar intern.
2. Om jag fattar dig rätt så är port 80 aktiverat på samtliga aps som deufalt då man kan använda webb interf.
3. Så man använder sig at fast ip & spec port för att styra mot önskad ap.s i main routern
Ap 1:
Fast- ip 192.168.1.201 – i mainrouter så är portf(201) styrd mot detta ip –
AP 2
Fast ip 192.168.1.202 – samma som ovan fast styrning mot port 202
Detta fungerar ej av någon anledning.
Ej heller mot dom andra aps,
Där i mot är det gjort lika med tex ftp, kameror ,osv – fungerar.
Portarna 200- 204 är ej tagna av några andra enheter vad jag vet.
Sedan har jag en liten mobil router huavei u589u-12 med ett mini 4g ab som jag kopplar upp
Mig i mot för att sen kontrollera om det fungerar tex via webbläsaren.
Adressen blir då liknande i adressfältet: (provat IE, Chrome, Firefox)
Jonny.athome.me:201
– fungerar ej men gör jag samma mot tex min ftp eller en kamera så funkar det
(adressen jonny.athome.me är då påhittad är väl bäst att säga )
Gjorde jag samma mot min router..dvs ip 1 så gick det inte heller att utifrån komma åt inloggnng på mainrouter….men om jag aktiverade ”åtkomst från wan” men ett portnummer ….så gick det att skriva adressen: jonny.athome.me:port för att komma till mainrouterns inloggningsruta…. Detta gör att jag undrar förljande:
1. Mina ap,s är egentligen routers som har 3 driftlägen – 1router,2- APs, 3-repeater läge
2. I detta läge (ap & repeater finns inte valet att aktivera åtkomst utifrån eller något ställe att skriva in portnummer
3. Kan det vara någon form av säkerhet som gör att man inte ska kunna komma åt dessa från internet eftersom det inte gick med main router innan man aktiverade det i routern.
4. I ftp så måste man med aktivera det med portnummer. Lika så i ipkamerorna och där fungerar det men det valet finns inte i ap.s…..kan det vara så tro ?
Har gjort som du skrivit:
citat –
Men vi gör ett antagande igen. Du når AP1 via webgränssnitt. Då är porten på AP1 port 80. AP1 har IP-adress 192.168.1.10.
Sedan väljer du en ledig port på utsidan av din internetrouter t.ex. port 201.
I routern (alltså den router som är ansluten till internet) så gör du forward på extern port 201 till intern IP 192.168.1.10 port 80.
slutcitat
Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice?
)