Tråd: Behöver råd om router
Hejsan,
Hittade hit då jag höll på att söka information inför ett routerköp och hoppades att jag kanske kunde få lite goda råd här.
Det är snart dags för den årliga semestern på kusten utanför Sundsvall och jag har börjat tröttna lite på att bara köra med ett enkelt 3G-modem per dator. Eller att krångla med våran ZTE MF60 som envisas med att koppla ner om mer än en dator kopplar upp sig mot den...
Jag har därför tittat på vad som finns och när det gäller kontantkort verkar det stå mellan Comviq och Tre. Comviq är visserligen ganska mycket dyrare (200 per 10GB) än Tre (299 för 50GB eller 399 för 100GB) men å andra sidan verkar det finnas både 3G upp till 16 Mbit/s och 4G i området där vi ska bo via Comviq medan Tre bara erbjuder 3G upp till 6 Mbit/s.
I vilket fall som helst vill jag dock satsa på en 4G router, det känns dumt att inte göra det. Hos Comviq kan jag få tag på ZTE MF28D för 495 med kontantkort och sen kan man tydligen låsa upp den för 350 efter ett år. Hos Tre finns Huawei E5172A för 1495 och Huawei E5372 för 995, båda med kontantkort. Hur mycket upplåsningen går på där har jag inte fått svar på än.
Tillägg: Har nu fått svar från Tre och tydligen kan dessa två låsas upp direkt när de köps för dessa priser och det ska inte kosta något.
Åsikter om detta? Finns det andra upplåsningsmöjligheter för några av dessa routrar? Eller är det bättre att direkt köpa en olåst router (i så fall vilken?) och bara skaffa simkort från antingen Comviq eller Tre?