Tråd: Strömförbrukning Doma
Hur mycket ström drar Doma? Adaptern (5 volt) kan ge 2 A, men jag tror inte den drar så mycket ström. Jag kan inte hitta några upplysningar om detta i manual eller hemsida.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Strömförbrukning Doma
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur mycket ström drar Doma? Adaptern (5 volt) kan ge 2 A, men jag tror inte den drar så mycket ström. Jag kan inte hitta några upplysningar om detta i manual eller hemsida.
Beror också på vilket modem du använder, kör du bara doman i idlande läge så lär den inte dra supermycket.
USB porten skall ha 5v 0,5A, kör du trådad eller trådlöst från den etc. Så det varierar lite beroende på hur man använder den.
Tänkt köra något solcell/batteridrift eller?
Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?
Jag kan mäta om du vill.
Mvh,
Sam / Team DOVADO
Jag mätte på en annan äldre router, vid/under batteriprov.
Finns i forumet någonstans.
Kan också mäta isf.
Men förbrukningen beror på många faktorer.
Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?
Jag kan mäta om du vill.
Mvh,
Sam / Team DOVADO
Jag vill veta vad hur mycket den drar utan USB, med WLAN in och trådlöst ut.
Sam skrev:Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?
Jag kan mäta om du vill.
Mvh,
Sam / Team DOVADO
Troligen WAN in du menar?
Dvs en ethernet port + wifi delen.
ErikGBL skrev:Sam skrev:Precis. Den drar inte 10W hela tiden. Vad är det för pryl-konfiguration du har med din DOMA? Vilket USB modem + antal Ethernet LAN portar är inkopplade?
Jag kan mäta om du vill.
Mvh,
Sam / Team DOVADO
Troligen WAN in du menar? :)
Dvs en ethernet port + wifi delen.
Jo, det är det jag menar, utan USB-modem.
Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?
Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?
Sitter modemet på samma plats & vinkel när du mäter?
Sam / Team DOVADO
Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.
Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.
Nej, det fungerar precis tvärtom!
Adaptern kan leverera UPP TILL 2A. Men det är belastningen (routern) som avgör hur mycket ström som förbrukas.
A-Man skrev:Strömmen från adaptern är väl konstant, den levererar väl alltid 2A ström oavsett förbrukning?
Annars kan man lätt gör en adapter som man kopplar mellan adapterns stickpropp och router med 2 sladdar där man mäter ström i serie.Nej, det fungerar precis tvärtom!
Adaptern kan leverera UPP TILL 2A. Men det är belastningen (routern) som avgör hur mycket ström som förbrukas.
Då är det bara å mäta som gäller.
Spänningen är konstant, ström är beroende på belastning. Effekten är en ihopräkning av strömmen gånger spänningen.
Vilke modem och vilket band?
ErikGBL skrev:Är det förresten någon hastighetsbegränsning när man använder den som router på det sättet? Jag får bara ut ca. 5Mb, men när jag kopplar in datorn direkt får jag 10 Mb. Eller är det någon inställning på routern som jag har slarvat med?
Sitter modemet på samma plats & vinkel när du mäter?
Sam / Team DOVADO
Jag löste hastighetsproblemet genom att ändra Wireless band under WLAN Setting från "802.11 b" till "802.11 b+g+n".
Det ser ut som jag måste mäta strömförbrukning själv. Hade hoppats slippa, eftersom jag måste öppna ena ledaren på kabeln. (Jag har inte så mycket elektronikgrejer här i stugan på landet).
Jag fick 1-2W i förbrukning med en dator uppkopplad via Ethernet, som skickar tunga iperf paket mot en WiFi-uppkopplad iPad Mini via 802.11n-only inställning på 40MHz.
Jag mätte med hjälp av Vattenfalls Smart Plug.
Jag fick 1-2W i förbrukning med en dator uppkopplad via Ethernet, som skickar tunga iperf paket mot en WiFi-uppkopplad iPad Mini via 802.11n-only inställning på 40MHz.
Jag mätte med hjälp av Vattenfalls Smart Plug.
och hur många timmar skulle då ett bilbatteri räcka 12V (60-75A) med den förbrukningen
Veckor
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
MobilaBredband.se © Störst på Mobilt Bredband sedan 2007 » Dovado » Strömförbrukning Doma