Hej där ute... Detta ämne tilltalar mig mycket för tillfället. Jag har lagt ganska många timmar nu på att hitta information om detta med (i mitt fall Tele2) apn, ipv6, dns och gud vad allt heter!
Mitt bekymmer är egentligen ett kundbekymmer. Kunden vill ha lite extra koll i sin sommarstuga. Larm, temperatur, styra belysning o.s.v. Det finns nog säkert många fler än han som vill göra just detta. Han hade i alla fall införskaffat sig en Dlink DWR921 med (då) Telia abonnemang. Efter ett par samtal med Telias support så kom vi fram till att det var omöjligt i deras mobilnät. Smart som jag var så gick jag ut i bilen och hämtade in min "jobbrouter" från Tele2. Huawei B593. Jag fick igång hans sommarstuga på ett par minuter med diverse port forward, dyndns och lite duttidutt. Stugan fanns där, via internet utifrån! Perfekt, köp ett Tele2 kort sa jag då, vilket han gjorde. Tror ni att det går att få igång i hans Dlink? Icke!
Jag har en Huawei B593 i jobbet. Jag har en likadan hemma privat. Jag har även Tele2 i min telefon. Samtliga 3 av dessa simkort jag har tillgång till - hur jag än flyttar runt dom - fungerar direkt och får en publik IP adress som är åtkomlig varifrån som helst i båda minaroutrar. Allt fungerar kanon, till och med via dyndns.org. Ip adresserna uppdateras omgående. Stoppar jag i något av mina simkort i hans Dlink router funkar även detta. Men...
Om jag tar hans simkort och petar in i någon av mina routrar så funkar det perfekt. Sätter jag tillbaka det i hans router från Dlink funkar inte ett jotta. Det enda jag får är någon skitadress som oftast börjar på 100.x.x.x och jag kommer, som ni säkert förstår, inte åt huset utifrån. Vad är det som får hans simkort att funka min router, men inte i hans egen?
Kan tillägga att killen på Tele2 supporten hävdade bestämt: "Men, alla ip adresser är ju publika, annars kan du ju inte surfa". Varpå jag inte längre hade ork att prata ip och skyndade mig att avsluta samtalet... Som ni säkert förstår!