Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning
Vi testade på plats i måndags med AVM6840 och Dlink 921. I båda fallen låste routrarna på cellen med PCI 441 som har global cell ID 00584-14 hexadecimalt. RSRP ca -90 och mycket varierande RSRQ, band 800 MHz.
Jag jämför med de mätningar jag gjorde i bil med AVM6840 och paddelantenner, först något nordöst om huset vid en punkt i korsningen av Hangarvägen och Propellervägen) Där fick jag inte ens in cellen 00584-14. Starkast där var cellen 0066a-01 med RSRP -92 och RSRQ -7. Den cellen har PCI 503 och är en 2600 cell. Så det är inte din icke önskvärda cell enligt dropboxbilderna för den har PCI 407.
Inte heller när jag flyttade mig till den punkt på Sydöstra vägen som du rekommenderat (mitt för den avstängda infarten till er) fick jag in PCI 441. Starkast där var 00089-01 med PCI -109 och RSRQ -7, också den en 2600 cell - PCI ej noterat. Inga 2600 celler ger interferens på annat band men de kan få routrar att hoppa eftersom 2600 har prioritet.
Tredje mätningen gjordes från Biltemas parkering, något mer åt öster. Däe var starkaste cell 00813-14 (PCI ej noterat) med RSRP -112 och RSRQ -22. Det är en 800 cell. Här dök "din" cell med PCI 441 upp med RSRP -115 och RSRQ -13 men 800 cellen 00582-14 fanns också med RSRP -104 och RSRQ -11. Lattjo att inte routern anslöt till den.
Fjärde mätningen gjordes i hörnet av Malmövägen och Ruben Rausings väg. Där låste routern på din cell 00584-14, PCI 441, med RSRP -111 och RSRQ -12. Cellen 00582-14 noterades med RSRP -113 och RSRP -18. För en 800 cell visade routern ingen global cell id här.
När jag sedan körde från Tetrapak tillbaka till Hangarvägen anslöt routern (under färd) till 0066a-01 (2600 cell) liksom tidigare men nu fanns din cell PCI 00584-14 med i listan. Ny koll på vägstumpen mitt för din norra infart gav samma 00089-1 som tidigare men när jag körde tillbaka igen mot Hangarvägen anslöt routern tillfälligt till din cell 00584-14 med RSRP -100. Närjag vänder från Hangarvägen ned utmed Sydöstra vägen mot motorvägen blir 00584-14 svagare. Sedan körde jag norrut på motorvägen och 00584-14 fanns med i listan i flera mil men mycket svag, RSRP -118.
Allt detta talar för att 00584-14 kommer från en mast som står norrut från dig, förmodligen åt nordväst in i Lund. Möjligen finns gluggar mellan byggnader som släpper igenom signalen ibland. Avståndet är troligen flera kilometer.
Mätningarna med AVM6840 från huset i ett fönster mot Lund visade en kraftigt varierande signal, fr a vad gällde SINR. Det kan bero på att du inte har en direkt signal utan att masten kastar reflexer mot byggnader i mastens närhet. I och för sig ska reflexer hjälpa Mimomottagning på 4G genom spatial multiplexing (teorivarning) men om nu en annan cell ger interferens så kan den kombinerade effekten av snabb fading från båda möjligen ge den kraftigt varierande SINR och föranleda B593 att byta cell. AVM6840 redovisar bara värden varje sekund. Fadingen utspelar sig på millisekundnivå.
Det finns ett tyskt "FritzWatch" program som tagits fram av entusiaster och det redovisar varje gång AVM-routern byter cell. Det kan ske så snabbt att du inte märker det km den sedan byter tillbaka. Programmet finn bara för windows:
http://www.lte-anbieter.info/fritzwatch/
Edit: Fritzwatch fungerar inte med internationella versionen av 6840 med fw 05.50.
Vi prövade också med en lite större 800-antenn, den billiga dubbelpanelen "antennenwerk" som påstås ge 14 dBi gain (föga troligt med de måtten). Antennen hade påtagligt lite riktverkan inom en 90 graders sektor. Det kan bero på att signalen kommer från flera håll, spridd genom trädkronorna i närheten som är i vägen för signalen. (Noteras kan för övrigt att det helt öppna skånska landskapet i omgivningen är tufft för 4G om man är i radioskugga från träd och byggnader alldeles framför antennen eftersom man inte får in några bra reflekterade signaler.
Vi kunde också notera att DL blev 25 mbit/s och UL 6 mbit/s med den kraftigare antennen trots att RSRQ eller SINR inte ville bli
riktigt bra. Vid interferens och fading blir det mycket lättare för routern att avkoda signalen om signalstyrkan är hög. Därför kan det löna sig att använda en ännu bättre antenn, t ex Wimos 15 dBi mimopanel (som förmodligen inte ljuger).
http://www.wimo.com/download/18707.15dual.pdf
Köp via wimo.com
Poynting Xpol antennen har en bred lob och rätt låg förstärkning. Teoretiskt sett så ska en bred lob vara bra om signalen är indirekt och spridd men jag tvekar på att det gäller i en interferenssituation.
Den internationella versionen av AVM6840 har, till skillnad från den tyska, inte fått fw som ger avståndet till ansluten cell (ska kolla om ny fw finns edit installerad är 05.50 men 05.51 finns från 14 februari 2014. Problemet är att routern inte upptäcker ny fw vid sökning och man kan inte ladda ned filen till dator. Har kontaktat support). Med den tyska skulle man rätt lätt kunna triangulera fram mastens läge. Upplösningen på mätningen för 4G är egentligen 75 meter men routern avrundar en del på kilometeravstånd. I nuläget spelar det ingen roll var masten står eftersom du kan få ett hyggligt resultat med en bra antenn och kan ställa antennen så att tegelhuset fungerar som skärm för signaler från sidan.
Dlink 921 gav ungefär lika bra resultat som AVM6840 och den hade hållit sig till samma cell PCI 441 vid dina test, till skillnad från B593. Recensioner på dustin höjer knappast 921 till skyarna.