Tråd: Hur vet man om dator ansluter till router eller wifi-repeater?
Fr a om båda har samma ssid verkar det vara svårt att veta. Frågan fanns på ett forum och är av intresse för placeringen av wifi-repeater. Finns det något slags intern traceroute man kan köra? repeaterns mac-adress och egna ip adress i närverket bör knappast synas annat än om man gör en nät-scan.
Det visade sig att den Fritz Wlanrepeater (310) för fritzboxar som jag nyligen installerat har ett användarinterface som visar anslutna WLAN-enheter med mac-adress, i detta fall en ipad, så där var det inget problem. Men hur gör man om inte repeatern ger infon? Routerns nätöversikt skvallrar inte om den indirekta uppkopplingen. Nu är ipaden mellan routern och repeatern och om jag kopplar ur repeatern ökar WLAN hastigheten till ipaden från 60 mbit/s med repeater till 64 mbit/s utan repeater. Repeaterns hade 120 mbit/s och den lär väl halvera hastigheten till ansluten enhet vilket stämmer med 60 mbit/s. Men det lär inte funka med sämre signalstyrkor och lägre fart.
Bekannte WLAN-Geräte
Die Liste zeigt die WLAN-Geräte, die zur Zeit mit dem FRITZ!WLAN Repeater verbunden sind. Darüber hinaus zeigt die Liste WLAN-Geräte an, die dem FRITZ!WLAN Repeater aus früheren Verbindungen oder Verbindungsversuchen bekannt sind.
MAC-Adresse Datenrate Eigenschaften
74:E1:B6:E9:59:E5 64 Mbit/s WPA2, WMM, STBC
Möjliigen kan man se det i routerns LAN-översikt på att den via repeatern anslutna enheten inte får sin MAC-adress korrekt återgiven. I mitt fall fick ipaden enligt routern via repeater en adress på 02:00:00:00:00:00 vilket den inte har men det var bara en gång.