Tråd: MÅSTE man ha två antenner för 4G/LTE?
Hej!
Jag har sökt lite på forumet, det verkar finnas gott om kunskap här, men jag har inte riktigt svaret på min fråga.
Nästan överallt när man läser om 4G-modem och koppla dessa till extern(a) antenn(er) så står det att för att få ut maximal bandbredd
så ska man använda sig av två stycken. MEN min fråga är följande, används ALLTID två antenner av modemet, dvs är sändare/mottagare separerade så att om man befinner sig någonstans
där det inte alls finns någon signal så MÅSTE man ha två externa antenner för att öht koppla upp? Eller kan man koppla upp under jättedåliga
inomhusförhållanden även om man bara har en
Mitt exempel från verkligheten: Jag befinner mig inomhus på landsbygden i Norrbotten.
Inkopplat direkt i datorn eller routern utan extern antenn finns ingen 4G-signal öht.
Om jag med riktantenn på taket kopplar in mig i ett av de två antennuttagen i modemet visar Dovado-routern att det finns 4G med en signalstyrka på ~35-40%. Jag har tyvärr inga bättre mätvärden än den luddiga termen "signalstyrka i procent", men min fråga är alltså om det är lönlöst att fortsätta med en antenn öht, eller om jag kan lyckas genom att försöka lägga mer tid på antennplacering/riktning.
Modem: HUAWEI E3276 (Telia)
Router: Dovado Pro
Antenn: Smarteq House Antenna Pack (2G/3G/4G) http://smarteq.com/product/house-antenna-pack-2g3g4g/
Avstånd till mast: Långt. Ca 10 km, eller kanske ytterligare lite till.
Vet tyvärr inte firmware-versioner, för jag kommer inte åt utrustningen där jag befinner mig nu. Dovadon är iaf uppdaterad med den senaste, medan modemet är orginal-firmware som jag aldrig uppdaterat.
Tack på förhand för alla synpunkter,
// Kristoffer