Det har inte gått att använd 4G i utländska nät som har 4G även om det gått att använda roaming på 3G.
Jag vet att 4g roaming inte funkat med mitt belgiska proximuskort eller mitt svenska teliakort i Frankrike, Tyskland, Spanien, Holland. Med vilken operatör får du 4G i danmark? Tre tror ja funkar. Även telia lär medge LTE roaming i Danmark. I februari 2013 skröt telia med att de var först med att få igång roaming och meddelade att fler länder skulle komma. Men nada nu ett år senare.
I Estland, lettland, Litauen och Polen testade jag inte 4G korten från Sverige och Belgien för 4G men jag har ingen anledning att tro att det skulle funkat eftersom mig veterligen varken Telia eller proximus varskott om 4G roaming dit ännu så vitt jag sett.
Tele2 har många nät i olika länder och bör också kunna komma igång snart.
Proximus medger roaming med 4G i Frankrike på ett par nät sedan 11 april och fler länder ska komma. Edit jan 2015. Med proximusabb har man nu 4G roaming i både Frankrike och Nederländerna. Med Mobistar abb dessutom också Spanien och UK.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.