Gjorde lite tester med min Huawei E3272-dongel under kvällen.
Karta över de två mätplatserna, samt ungefärlig plats där jag bor.
Körde först in till Klostergården, där jag med hjälp av Bredbandskartan bedömde att masten fanns.
Resultat följer nedan:
Klostergården:
Körde därefter vidare till Södra vägen och testade där:
Södra vägen
Efter det gjorde jag ett test hemma, som för en gångs skull ger bra hastigheter klockan är iofs ganska sent:
Detta är väl ett helt ovetenskapligt test. Men det berättar ända att saker och ting verkar fungera som det ska, speciellt på klostergården. Är det rimligt att det är den på klostergården jag är uppkopplad mot?
Jag menar jag har full mottagning, men ändå inte ens halva hastigheten nedströms som vid mätningen på plats.
Jag förstår att interferens kan vara ett stort problem, och kanske det som gör att jag inte får så bra hastigheter.
Det jag inte förstår, innan jag åkte, fick jag risiga hastigheter hemma. Under 10 Mbit nedströms.
Jag åker då in till den masten som jag antar att jag är kopplad till (klostergården) och mäter upp 60 Mbit där. Vilket jag anser är riktigt bra.
Sen kommer jag hem igen, det går en timme eller två och jag mäter då 25 Mbit nedströms.
Hur kan det vara så stor skillnad på mina mätvärden hemma, från mätning 1 till mätning 2, när masten på klostergården inte verkar särskilt belastad?
Mina mätvärden tyder ju på att belastningen har gått från hög till låg mellan mätningarna. Det är den enda parametern jag kan tänka mig som påverkar. Eller finns det något annat?
Det jag funderar på att göra nu är att ta mig in i morgon igen, och med hjälp av 12v i bilen driva B593 routern.
Då kanske jag kan få lite klarhet i vilken mast det är jag är ansluten till, genom att läsa av Cell ID i routerns mjukvara.
Vad jag vinner på det vet jag inte riktigt. Mer än att det är intressant att se vilken det är jag faktiskt använder.