Tja det står ju att den har low noise amplifier vilket innebär känslig mottagare. Hur känslig står inte och inte heller får man grepp om huruvida den ökade känsligheten motsvarar den högre effekten vid sändning så att radiolänken fungerar lika bra i båda riktningar.
Den här problematiken löses delvis med antenner eftersom antennvinst fungerar åt båda hållen. Först bestämmer man hur vida sektorer som behövs för att täcka olika delar av tomten. Genom att välja antenner med smal vertikal lob kan man få till hög antennvinst samtidigt som man t ex täcker en vid vinkel i horisontalplanet. Basstationsantenner för mobilt bruk fungerar så.
Har man mimoutgång för två antenner kan man använda vertikalt polariserad antenn för den ena utgången och horisontell polarisation för den andra. De effektivaste horisontelltt polariserade rundstrålande antennerna är vågledarantenner med slitsar.
Kruxet är att den här approachen kräver stor förståelse av de möjligheter och begränsningar som olika antenntyper har.
Har man tillräckligt smal vertikal lob innebär det att antennerna antingen bör vinklas eller sättas i samma plan som de enheter som de ska kommunicera mot. Nära över mark blir knepigt eftersom hus skymmer.
Det är bara att fundera på hur man ska täcka en tomt om lobbredden är tio grader mellan 3 dB punkterna.
En annan variant är att man kör point till point WLAN mellan hus och sedan för ut signalen via rundstrålande accesspunkter i varje hus. Så förser jag grannen med bredband från min adsl router. I mina egna hus använder jag fem accesspunkter som matas med LAN eller home plugs eftersom elnätet är gemensamt. Sjöboden har också WLAN, matat med devoloenheter i en 180 meter lång trefaskabel.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.