1

Tråd: Förbättra täckningen

Hej,

Sitter i en sommarstuga nu och har lite problem med mitt 3 internet som normalt funkar rätt ok.
Skulle gissa att det är för det är lite dålig täckning.

Hur kan jag förbättra den? Vad finns det för antenner att köpa? Har ett Huawei e220.
Enkelt att koppla ihop?

mvh

2

Sv: Förbättra täckningen

Hej, det finns en del experiment under "Egna byggen" t ex http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=498

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Mm så det jag borde köpa är alltså en sil/parabol och en lång sladd till mitt modem? Finns det risk för signalförlust om den sladden är lång?

4

använd skarv på USB sladden istället om möjligt, (antar att det är en usb dong)
jag har provat lite andra externa antenner och placeringen av dongan ger bäste mottagning. som sista alternativ kolla på extra yttre antenn.

'moderna' dongs har betydligt bättre mottagning än en yttre antenn med dess skarvsladd som behövs när jag har testat.

jag kör med mamba + lång usb sladd.

kostar nästan inget den lösningen.

5

Bland annat Media Markt säljer usb förlängningskablar med inline förstärkare. Hama är ett märke. Du kan koppla ihop så det blir sammanlagt 20 meter kabel. Vitsen är att du slipper allla kabelförluster du skulle få i en antennkabel.

Om det riktigt kniper tror jag ändå att en decimeterlång anslutning till en högförstärkande riktantenn borde ge bättre resultat än dongelns inbyggda.
En annan variant är att pröva att sätta dongeln i en parabol.
En 60 cm parabol ger 21 dB för4stärkning på WLAN 2,4 GHz. Resultatet borde fortfarande vara bra på 3G frekvensen även om den är något lägre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Det bästa resultatet får du om du lyfter av locket på modemet och kopplar in en "riktig" 3G antenn som är avsedd för ändamålet.
Börja med att testa att bygga en egen antenn och se om det hjälper, annars säljer Kjell o CO eller Infoferenda antenner till 3G modem.

Om man demonterar plastlocket på E220 modemet sitter det en antennkontakt under det.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/65/e220insidan.jpg

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|