Tråd: Misslyckat köp av smartphone. Om vådan av att köpa skyltex
I en butik i Bryssel såg jag en Alcatel dual sim telefon som intresserade mig. Den var i likhet med andra inlåst i en monter men den plockades fram och jag och säljaren vägde den snabbt i handen. Den sades inte vara laddad och startades inte. det var enda exet och jag köpte det för annonserade 299 euro. Säljaren plockade ned den i dess kartong. Jag åkte direkt hem vilket tar nära en timme. Väl hemkommen ville jag ladda telefonen men såg då att det var en utbuktning i skalet på 2-3 mm höjd bara över en simkortslucka i kanten. skadan var sådan att den bara syntes om man granskade telefonen från sidan villket vi inte hade gjort vid köpet. skadan kan ha uppkommit av att någon med våld försökt ta ut ett microsim som fastnat.
Jag åkte direkt tillbaka till butiken. Säljaren sade att sådan var inte telefonen när han plockat ut den men jag vet att vi inte besiktigade den. Chefen i butiken sade att de tyvärr inte kunde göra något åt att jag kom tillbaka med en skadad telefon och de var uppenbart att de ansåg bevisbördan ligga på mig att telefonen vore skadad när den togs ur montern. Att det var ett skylt ex framgick av en klisterlapp på baksidan. Butikschefen sade att de tyvärr inte kunde göra något varför jag sade att jaha då förlorade jag trehundra euro på att ni sålde en trasig telefon. Jag lämnade telefonen och gick ut från butiken men vände sedan om och sade att modellen intresserar mig fortfarande och eftersom ni inte har något mer ex inne kan ni ta och beställa ett nytt åt mig. Leverans kan ske om ett par dagar. Butikschefen sade att jag kunde få ordentlig rabatt på detta andra köp- Först sade han femtio euro åt vilket jag bara hånlog. Då ökade han till hundra. Där vann ni hundra euro sade en annan expedit. Nej sade jag men min förlust minskade till tvåhundra euro.
Butikschefen var klart besvärad över situtionen när kunden direkt beställer ett nytt ex men trots sin vånda var han inte beredd att ta tillbaka den trasiga telefonen, uppenbarligen eftersom han inte skulle kunna förklara bakåt i organisationen hur ett inlåst skyltex kunde vara skadat. Att det kúnde ha varit skyltex just eftersom det var skadat var inget alternativ som han ville överväga. För övrigt fungerade telefonen när den väl startades och felet syntes inte där telefonen satt i montern. Det hade dock bara gått att använda ett simkort istället för två.
Sensmoral: Kunden har i det här fallet återvänt direkt efter köpet men står i en hopplös sits ur bevissynpunkt. Det öppnar för butiker att sälja trasig utrustning eftersom kunden har bevisbördan. Vidare var ju kartongen inte förseglad vid försäljningen.
Man ska således aldrig köpa skyltex och bör direkt efter betalning i kassan återvända in i butiken och pröva köpt utrustning oavsett om det är skyltex eller förslutna kartonger. Bekanta uppmanar mig att vända mig till konsumentskyddsorganisatíonen men jag tror inte att man klarar bevissituationen. Butikschefen sade för övrigt att de aldrig tar tillbaka sålda telefoner - det får väl bli garantiärenden. Men i detta fall var garantiaärende inte aktuellt eftersom det rörde sig om en fysisk skada.