Tråd: Riktantenn och kontantkort
Det eländiga mobila bredbandet har säckat ihop fullständigt sedan Tre slutat fungera trots hyfsad signal. Så nu måste jag sätta en massa tid på att skaffa ny utrustning och försöka få skräpet att fungera på något sätt. Först tänkte jag ställa upp ett rör på berget (som är mycket högre än taket på huset) med en riktantenn Poynting XPOL A0002. E392 kopplar jag till antennen och till den bärbara datorn. Sedan kollar jag in ifall jag får någon signal nänstans ifrån. Tre har jag inget emot ifall man får systemet att fungera men annars är väl Halebop kontantkort (årskort 480 kr.) det billigaste.
Så som priser och basstationer åker hit och dit så behövs det väl en antennrotor (Conrad.se för 800 kr) och en bredbandig riktantenn så man kan
byta operatör snabbt (liksom basstation). Ifall det fungerar på berget men inte på taket så måste jag väl bära upp ett bilbatteri till berget och sätta in en länk till huset.
Pust och stön. Hoppas Mälarenergi får fibern fram snart ... Om nån har en bättre idé så är jag idel öra. Det här är vad som verkar vara bäst med tanke på vad som skrivits här på forumet. Tack till alla för en mängd bra synpunkter !