Andreas skrev:Som G-man nämner så är det inte säkert i pga att trafiken inte är krypterad mellan dig och mottagaren så lösenordstrafik går att avlyssna för dem som trafiken kan passerar som din VPM-Operatörer eller andra Operatörer/ISPer som trafiken passerar.
VPM-operatör ? Misstänker att du menar VPN-operatör ?
Någon sådan finns ju inte då jag har egen server, och köper inte en tjänst typ mullvad, anonine eller liknande.
Är inte trafiken / tunneln krypterad, när krypteringen är aktiverad ?
Vitsen med VPN är väl att trafiken ska vara krypterad ? VPN-servern i routern har dock bara stöd för PPTP och där har jag aktiverat högsta kryptering (MPPE-128), trots det kan någon se vad jag skickar mellan FTP-klientmjukvaran i min mobil & min FTP-server som jag har hemma ?
All trafik passerar genom tunneln hem till mig, för att sedan ta samma tunnel tillbaka,
det har jag fattat det som iaf.
Först ansluter jag till min VPN-server, sedan när jag kollat att jag har samma IP-adress som hemma så ansluter jag till FTP-servern, vad gör jag för fel om det inte fungerar ?
Laddade hem ett litet program som gör NAS:en till VPN-server, och lyckades aktivera OpenVPN,
då VPN-servern & FTP-servern är i samma burk så tycker jag det är otroligt konstigt om trafiken inte är säker mellan mobil & server när man är ansluten med mobilen.
Går OpenVPN att tjuvlyssna på ?
Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.