oookeyyy. ska som brottsoffer försöka försvara min uppfattning. knepigt men det är så här att har ni inte fått er identitet kapad så vet ni INTE vad det innebär ...tror mig... det är ju egentligen inget konstigt.... har aldrig sagt heller att det skulle lösa internet bedrägerierna men försvåra dom .... ni måste ju skriva under när ni köper något eller lånar pengar eller vad ni nu tecknar för saker så vad är egentligen problemet.? är det någon som tror att ni skulle få nyttja bankens tjänster utan att regga er där ? skulle inte tro det
@Svenix.
fattade dig inte igår..var nog trött i mössan i går. hur som helst om vi tar Då Mcdonalds. > o du går in där så är du redan övervakad via cams... inget konstigt med det... om du bara betalar din burgare så är det ju inga problem eller hur.... smiter du eller slår kassörska på käften = problem
om du nu "lånar" deras wifi för att beställa något på en site i någon annans namn om än med ett internt IP så är sannolikheten stor att du torskar för klockslaget när beställningen är gjord finns hos företaget samt det ip som McDonalds hade vid det tillfället. När McDonalds stället är identifierat via dom uppgifterna så går man till tidpunkten och kontrollerar kamerorna för att begränsa ner till ett antal personer. För det är inte bara via IP som polis kan identifiera utan även via Mac-adress och imei- nummer bland annat som jag fått utan polis i ärendet så det går att ringa in den personen med ( skulle tro att det finns andra alternativ med som han inte sa till mig). är dessutom kortet registrerat så.
@nhu
Förstår din inställning men den beror på att du inte är drabbad....du kommer att ändra inställning den dagen du är i min sits.... tro mig Det är ju ingen som kan få reda på det utom polisen och i brottsligt syfte... utsätter man inte folk för skit så är det inga problem och man behöver heller ej vara rädd eller oroligt... rent mjöl i påsen du vet
nu vet jag inget om Wallet men förstår dom fullt ut.... dom vill väl minska risken att du blåser dom på pengar helt enkelt...inget konstigt med det tycker jag. Problemet är ju inte om du köper din tidning över nätet till dig... problemet är ju om du köper den i din grannes namn och han får tidningsräkningen... problemen börjar då för din granne.... låt oss säga att du skulle göra det så ska du ha ditt straff ...thats it. eller om någon gör samma sak mot dig. utsätter man folk för skit så ska man själv ha skit...inget konstigt med det. är ditt kort reggat och beställning är gjord från det kortet så får du som abonnent ta det ansvaret. olåsta nätverk... visst det är ju med upp till folk att skydda sina nät.... men om du nu lyckats surfa via någon annans nätverk och gör brottsliga handlingar så går det om den grannes internet abonnemang är registrerat att få reda på vems nät som använts... sedan kan polisen kontrollera utrustning och dyligt för att se om det är någon utrustning inom det nätverket som har använts eller ej. är det inte det så går det att få fram att dom är oskyldiga och att deras när är öppet=lås det. Det går fortfarande att spåra via dom andra nummeren... sedan lättare om kortet är reggat hos operatören.
skulle det bli sämre av att kontantkort är reggade? lost me there.
för som sagt även sms biljett system kräver reggade kontantkort för att du som nyttjare ska kunna använda det. Inget konstigt med det.
@G-man
Visst VPN är ju ganska säker men ej idiotsäkert då det läcker IP-nummer i vissa fall enligt polis... visst det försvårar men ändå. Sedan har vi det här med Macadresser och Imei nummer osv. Polisen/internetspanaren som jag kontakt med säger att det finns andra vägar att gå, men nämnde dessa till mig. Skulle tro det finns flera vägar med det kan dom inte säga till mig naturligtvis. Spanaren nämnde att det finns mycket information om den som surfar i dom master man är uppkopplad men det kostar pengar att tömma masterna på den infon... men den finns där och är tidskrävande och resurskrävande med. det prioteras naturligtvis hos polis om vilka fall man ska ta tag i så att vi har + 55 ärenden spelar nog en roll då jag till och med fått direktnummer till spanare ,utredningsledare. Att internet ej går att lita på är föga hjälp för dom som drabbas för det är ju andra som begår brott mot i detta fall mig så att jag vet det hjälper inte mig eller hur.. sedan är det så att att baknernas system och hur dom hanterar det är åt h-e i vissa fall...säkert ingen tvist om det men det är inte alltid bankerna är involverade i själva brottet alla gånger då det köps från företag i andra länder och deras siter i andras namn.... har man då ett reggat kort eller abonnemang så är det betydligt lättare att hitta den som gjort det...
säger igen att det inte löser internet bedrägerierna MEN försvårar för brottslingen och underlättar för polis att hitta den som gjort det.
men det är konstigt i detta land.... man får inte sätt upp en kamera på din bilparkering om du har skadegörelse eller återkommande inbrott för att skydda din egendom...för det är ju risk att gamla Agda hamnar på bilderna och det kan ge henne psykiska störningar då hennes integritet har blivit krängt. hittar du en tjuv i din bil och spöar skiten ur han så kan du åka dit för det.. lika så om du springer på en tjuv i ditt hem och tjuven har blåmärken då polisen kommer så kan du åka dit för att han använt för mycket våld. det är ett knepigt land vi lever i :
Det här med aktiva kort.. ja bankerna följer inte den rekommendation som finns... man undrar varför. ej heller kommer det i rekommenderat brev men skulle tro att det betyder en ökad kostnad för banken att skicka det så... så förklaringen är nog pengar naturligtvis. fast värst är nog Ikea family korten från Ikea(har en standard kredit på 20.000:- om jag inte missminner mig)
DÄR SKICKAS INTERNETKODEN I SAMMA KUVERT SOM SJÄLVA KORTET I VANLIGT BREV MED INLOGGNING
på inloggningssidan kan man sedan bla be att få en kreditutbetalning(på hela kortets kreditbeloppp) till annat konto som man själv skriver i. vidare finns där en blankett där man kan skriva i och intyga att man är den man är :hupp kanonbra för den som har mitt personnummer och fiskat upp brevet i min brevlåda.... kommer att lägga ut bilder på Facebook sida så ni kan se hur det ser ut.
Har ni själva detta kort med kredit på så kolla.... inloggnings siten kommer ni åt genom att googla på "Ikeafamily mitt konto"
nej jag anser allt jämt att registrering inte är en lösning men ett nödvändigt sätt för att försvåra för dessa individer... sedan förstår jag med att det inte går kanske att skydda sig 100% men vi ska inte göra det lätt heller
förutsättning: förövaren har mitt personnummer*
Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice?
)