Hej och tack alla för smarta och tydliga svar!
Jag tänkte ta tillfället i akt och reflektera och komma med lite sista motfrågor också.
Först, hur min setup hemma ser ut.
Jag bor på landet på Gotlands västkust. Vi har enligt alla operatörer full 4G och full 3G täckning och ligger högt upp, nära Gotlands högsta punkt faktiskt. Men lik förbaskat så är det svårt att få ens en pinne på mobilerna eller vettig täckning med bredbandet.
I huset kan jag varesig ha ADSL eller fiber så det är mobilt som gäller om jag ska något uppkoppling alls.
Jag köpte ganska tidigt en Poynting XPOL MIMO 9dBi från Dovadoumr.se då jag insåg att det skulle behövas för att få någon som helst stabil signal.
Jag hade vid tillfället redan ägt ett DWR-923 modem kopplat till BBB sedan över 1 1/2 år tillbaka, så det var detta jag började ränna runt med för att reda ut vart masten befann sig.
Till slut kom jag fram till att den måste finnas rakt söderut och ringde så upp BBB för att bara fråga om detta stämde, motvilligt kunde mannen erkänna att jag hade rätt.
Så jag sökte upp den bästa platsen på gården att montera antennen så högt och fritt som möjligt utan att behöva skarva kablarna som följde med. Det fick bli på flygelns ena nockhörn. Detta gjorde även att jag kunde montera "modemet" i flygelns nedre våning där jag hade el och skyddat läge. Där ifrån har jag sedan en DLINK LAN genom ELnätet in till själva boningshuset. Superfin kontakt och nästan inga störningar då dessa sitter på samma fas och allt. Inne i huset har jag sedan all min övriga nätverksutrustning och själva navet i mitt LAN.
Modemet ute i flygeln har bara en enda uppgift, ta in signalen och skicka ut signalen, allt annat sköter mina andra prylar om.
Sedemera har jag bytt mitt BBB mot ett Tele2 med ett B593s-22 modem, men detta ska även det skickas tillbaka nu.
Så nu när ni informerar mig att jag bör kika på en dovado pro med tex ett huawei e3276 så börjar jag fundera lite.
Svårt att hitta info om dessa prylar för mig som lekman men här kommer några motfrågor.
1) Borde inte en dovado tiny passa mitt behov egentligen? Jag ska bara ha den i bridgemode iaf och inte använda trådlöst ens.
2) Hur gör man med ett usb-stick-modem och en XPOL? XPOLen har ju dubbla antennkopplingar och vad jag kan hitta på dessa små stickor finns bara ett uttag?
3) Då tanken jag hade var att köpa just ett DWR-923 eller en b593s-22, som jag redan haft och vet att det funkar någorlunda, och dessa kostar runt 1500-2000 SEK, vad är enligt er anledningen att istället lägga de nästan 2500-3000 jag får ihop det till om jag kör en dovado + mifi router istället så som E5372 eller MF9D?
Igen massa tack för att ni tar er tid och svarar på alla mina frågor :=)