Danne skrev:
"Det dom vill ha är snapshot från bredbandskollen, dels på hemadressen samt nära basstationen (närmaste!)."
Det är verkligen tunt som underlag för felsökning. Problemet är att operatörerna begärt att användarna inte ska ha tillgång till signaldata som SINR, cell ID, PCI och använt band. Telia är värst på att skala bort information, se deras connection manager för huaweimodem.
Om jag kan visa att jag har DL eller UL under 1 mbit/s trots RSRP -80 dBm, SINR över 20 och kan ange en specifik mast så är det ett fel som bör föranleda felsökning i nätet efter det att support prövat t ex MTU mm - detta även om det bara är en enda kund som felanmäler.
Problemet verkar vara att LTE nätet, som är en enormt komplex teknologi. inte har någon feedback som kan rapportera felfunktion på cellnivå. Det vore enkelt att ha kontrolroutrar i varje cell som övervakade systemet och som skickade felanmälan med data eller SMS vid behov. Routern kunde göra en funktionskoll mot en server var tionde minut. Direktlarmande system införs nu bl a för hissar, jag har en bekant som håller på med detta. Med feedbacksystem skulle också support kunna svara kunden att det enligt deras egen kontrollfunktion ute i cellen inte föreligger något fel om så är fallet. Det skulle åtminstone skapa klarhet för kunden. PTS och ministern borde ta tag i detta.
Frågan är hur användarhänvändelser till support aggregeras i första linjen support så att driftsansvariga startar felsökning. Det verkar överlag fungera dåligt. Och det kan bara fungera dåligt när de genom eget grepp får så dåliga ingångsdata. Hur skulle det vara i trafikflyg om den enda felsignal piloterna fick var att en motor inte varvar som den ska men ingen ytterligare info finns...
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.