Går inte att avgöra då android inte tilllåte insyn via std os.
Finns ingen större mening att oroasig normalt,
Men man ska ha i åtanke när appar installeras och syna deras behörighetskrav.
Tex varför behöver pac-hen spelet få åtkomst till dina kontakter, mobilnummer samt google konton osv - finns bara en anledning att skörda data.
Kolla appar redan installerade, vilka behörigheter dom fått/krävt - väg det mot appen och vad den gör. Anser du appens behörighetskrav är för höga, såga den i play !
El skriv epost till den som publicerat den, och ifrågasätt behörigheterna och be dom förklara dessa och syften om det inte framgår i play. Vissa appar förklarar behörigheterna tydligt, samt syftet med dessa.
Jag har tex en lur som saknar konton och sync, så går man runt det. Med tex wifi avstängt så slipper man även reklam banners och den kan ej läcka info så enkelt. Hur man kommer runt det.
Anse att alla sparade filer och bilder kan skickas vidare av apparna och även operativsystemet.
Att google blockerat möjligheten att avinstallera förinstallerade appar är rena.... vill jag tex avinstallera twotter el faceböök då jag anser att barnen inte skall vara där så går inte detta som exempel.
Tex min telefon från usa har usa baserade appar, som bara funkar där. Dessa tar minne, drar batteri och måste dödas vid vadera omstart, men går ej att avinstallera då app tillverkaren betalat för att dom ska vara permanent installerade. Liknande som förinstallerade antivirus m.m. i nya datorer, men den sk går iaf oftast att avinstallera med hjälp av en cd från tex dell....
Principfråga liksom.
Sedan har google full åtkomst till din lur och dess innehåll, kan twx tabort appar/läggatill m.m.