Tråd: imponerad av telenor/comviq/n4m
Jag va iväg till våran fjällstuga under sportlovet och passade på att testa min senast inköpta router (b593 med telia firmware) med 2 st billiga magnetfotsantenner på taket på bilen med telenor och comviq.
Vi åkte från uppsala till våran stuga som ligger i grövelsjön och det är en resa på ca45 mil.
På vägen till stugan hade jag mitt telenor sim i routern jag lyssnade på musik via spotify eller webradio och dottern kollade på film på surfplattan via netflix och viaplay och sambon surfade mm på mobilen under hala resan. och det va inte ett märkbart avbrott vilket jag tycker är imponerande.
Väl i stugan så märkte jag att n4m hade byggt ut 4g i området och då inte bara på 900mhz utan även på 2600mhz och det på en mast som står på ett fjäll på andra sidan dalen från våran stuga vilket jag kan tycka är lite märkligt då det knappt finns någon bebyggelse i närheten av den masten.
På vägen hem testade jag med comviq men hade då lite avbrott och fick starta om routern vid några tillfällen vilket kan ha att göra med överbalastning av nätet då de flesta avbrott var i trakterna kring mora och det är sportlovs och vasaloppstider