Ska försöka spelulera lite men är lite trött eftersom jag steg upp vid fyratiden för att flyga till Barcelona oxh Mobile World Congress.
Du är bakom ett berg. Det gör att LTE förbindelse ska fungera med spatial multiplexing, dvs med att signaler sprids genom lokala reflexer av signaler som sprids genom diffraktion över berget eller vid sidan om. Modemen kan hantera reflekterade signaler och använda dem för att åstadkomma två åtskilda mimokanaler. I det läget kan riktantenner med smal lob vara en nackdel för du får inte med hela "angular spread". Googla på angular spread och lte. Jag har dkrivit och länkat om det också. Vid hög angular spread can Conditition number, dvs grad av åtskillnad mellan radiokanalerna, bli bra och mimo funkar.
Motsatsen är LTE med riktanntener med direktsikt. Här dominerar huvudsignalen. Mimo kan bara nås med polaritetsåtskillnad. Condition number blir dålig för radiokanalerna är för korrelerade och modemet kan inte separera fram två kanaler.
Inget är renodlat så det kan bli bättre när man optimerar polarisationsanpassnngen mellan sändar- och mottagarantenner. Men bästa ner kan vara dåligt upp som jag skrev nyligen för UL sänds bara på en antenn i modemet eller routern.
Jämför signaturen Micke som också är bakom en kulle och rapporterade bäst resultat med rindstrålande antenner, dvs max angular spread.
Det är naturligtvis en fördel om inte andra celler stör. Du har ingen utrustning som rapporterar grannceller och därför är det svårt att få koll.
Här uppstår en fråga som jag inte kan besvara idag: är det möjligt att få bättre datafart men lägre visat SNR om mottagning sker med mimo och angular spread än med direktsignal som ger
Bra SINR men dålig kanalseparation?
Dessa resonemang var spekulation ett
Du vet inte vilken anten på modem och mifi som är sändande. Om du ger för stark signal ut kan omkringliggande celler anhålla om strypning av effekten upp (se ICIC, inter cell interference control) och då kanske trafikhanteringen mellan din mast och modemet blir lidande.
Careface och jag hadd problem med tidiga MF93D som hade höga bitfel vid bra SINR. Utbytta mifis löste problemet. Borde inte vara detta problem eftersom E392 ger samma. De problem jag hade sommaren 2014 uppträdde bara på N4M 900.
Testversion av DU-meter visar rätt bra om signaleringen går hackigt. prova också upprepade ping.
To be revised.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.