Det framgår inte om du redan har en Xpol eller om du undrar vad den skulle ge. Tala gärna om vilken router det är också så att vi vet vad som kan läsas av i fråga om signalvärden.
Till skillnad från 3G och Net1 lönar det sig inte alls på 4G att rikta en av antennerna mot annan mast. Routern funkar bäst om de två antennerna till routern får lira mot de två antennerna i den sektor på basstationen som du är ansluten mot.
Kruxet på 900 är att marknaden är liten för högförstärkande antenner lämpliga för LTE (4G) eftersom det är en svensk särlösning. Fler länder kan komma men eftersom inga stora länder kör 4G på 900 så är det tunt.
Xpol ger alltså ca 9 dBi
Poynting logperiodisk A0092 ger ca 11 dBi men det behövs två.
Carant ACY15 ger ca 14 dBi men det är en meterlång yagi och det behövs två.
Vill du ha en panelantenn på 900 med ännu större förstärkning så finns det på Nya Zealand men de är dyra och stora. I Australien säljs 900 yagis med mer än 15 dBi förstärkning men jag har inte testat att få hem någon. Finns trådar om detta som jag skrivit i denna forumdel. Kom ihåg att när det gäller yagis så dubblas antennlängen för var 3 dB ökning i gain. Det är enligt naturlagar som en del svenskkinesiska bondfångare försöker påstå inte gäller just deras antenn. Hiruvida man vill bli bondfångad är den resandes ensak.
Man kan också använda basstationsantenner monterade vertikalt (normalläget) eller horisontellt (för att använda den smala vertikala lober i horisontalplanet. Kostar några tusen och är stora och tunga.
Man kan bygga egna biquads för 900 med 11 dBi till ca 14 max beroende på utförande. Kräver viss vana och händighet.
Du kan inte se om mimofunktionen ger någon effekt så länge routern kör i diversityläge men båda antennerna samverkar för att optimera radiolänken.
För chans till mimo bör du ha SiNR över ca 20 dB men det kräver att du har en router där du kan läsa SINR.
Jag testar just nu en panelantenn för 1800 mot en mast 6,6 km bort och SINR är som bäst 30 dB på en av antennkombinationerna. De övriga ligger på bättre än 25. Genom att ställa panelantennen snett 45grader kan jag få SINR 30/29 på de bästa signalparen och lägre på de två andra. Detta är optimalt för mimo men erfarenhetsmässigt så ökar inte den redan höga farten ned så mycket medan UL blir lidande pga att mastens antenner inte kan användas för diversitymottagning när routerns enda sändande antenn står helt rätt i förhållande till den ena basstationsantennen men 90 grader fel i förhållande till den andra. Millisekundsnabb fading stör uppladdningen.
Tyvärr kan man inte få någon koll på detta på 900 eftersom det inte finns några routrar eller modem som visar signalparen mast till router i alla de fyra kombinationerna som ges av 2x2.
Möjlig maxfart DL på 900 är ca 55-60 mbps men det är svårt att få så långt bort oberoende av signalstyrka. Det du vinner med starkare antenner är mer stabil uppkoppling. Farten upp verkar mycket god redan. Där finns inte så mycket att hämta.
I din sits skulle jag möjligen satsa på dubbla ACY15, en vertikalt och en horisontellt. Separerade mer än en meter. Om det är värt det är en fråga om subjektiv uppfattning av marginalkostnad mot marginalnytta. Är det hobby och teknikintresse kan det vara värt att pröva. Eller så kanske man ska lägga pengarna på att turboladda bilen istället. Eller en häftigare wifirouter typ någon ASUS och köra n eller ac WLAN. För övrigt går det snabbare och med bättre ping om man kör över LAN-kabel. Homeplugs kan lägga till några millisekunder i pingtid.
And that's all folks.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.