OK låter rimligt. Det kommer också vad man lite oegentligt vill kalla "mimo"system som använder både jord och N tillsammans med en fas för överförning via två radiokanaler, dvs signalerna ligger mellan fas och N och mellan fas och jord. Det kräver att det är en bit till sammanskopplingspunkten. Möjligen får man lägga in en induktans i serie med N innan sammankopplingen men jag har inte sett något om det. Att lägga en induktans i potentialutjämningsledaren förefaller vara en dålig idé. Det är inte säkert att tretrådsDLAN tillåts i europeiska 3x400 V stjärnnät även om det tillåts för användning i USAs annorlunda utformade nät.
Här en läsövning på franska om framtidens DLAN.
http://www.lesnumeriques.com/homeplug-a … 19201.html
Man går från standarden IEEE 1901 till 1905. Innebörden av den senare stod inte klar 2011 då artikeln skrevs. Tanken är att det ska gå att komma upp i gigabithastigheter vid överföring via elnätet. Ur bruk tagna telefoninstallationer vore väl bra att utnyttja också kan den gamle tänka. Vissrligen bara två trådar men mindre störningar. I många länder finns desutom fyrtrådig telefonledning dragen i bostäder + jordtråd.
Var i Europa finns det kvar 3x220 volt triangelnät utan nolla? Jo, i Norge, på vissa ställen i Belgien och i några kvarter i Amsterdam enligt Wikipedia.nl. Ska hjälpa en bekant med fasöverkoppling och de har just 3x220 volt vilket inte lagts in efter 1970 i Belgien. Tidigare var det 2x127 volt med nolla i mitten. Man tog ut strömmen i hemmen mellan nolla och fas så blev det 127volt. Övergången till 220 volt skedde genom att man tog ut strömmen mellan två faser i stället. Kul eftersom det innebär att det alltid finns spänning mot jord i gamla installationer även om en fas bryts med en enpolig omkopplare. I våtutrymmen krävs därför numera tvåpoliga brytare. Mycke man upptäcker när man börjar rota. Själv har jag in 2x220 volt som fas 220 till nolla till fas 220. Då borde det gå att få ut 380 volt mellan fasern men det har jag inte sett använt.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.