Tråd: Förväntade hastigheter Tre + B593
Hej,
Första inlägget på ert forum, får tacka för all den information jag redan lyckats insupa utan att vara medlem!
Jag har kollat igenom ett antal olika trådar redan i liknande ämnen, men kände att jag inte riktigt fick den information jag behövde.
För några dagar sedan införskaffade jag ett 4G abonnemang från Tre, för företag utan maxtak.
Innan dess hade jag läst en del och kommit fram till att det var värt ett försök, att hopp från vårt ADSL med ca 7 ner och 0,5 upp.
Änsålänge känner jag att det lever upp till mina förväntningar, men man vill så klart få ut så mycket som möjligt.
Utrustningen är följande: Upplåst Telia B593 med en Poynting XPOL MIMO 9dBi 650-2700 Mhz antenn. (den verkade vara ett säkert kort).
Jag har helt fri sikt till där jag bedömer att masten är och ca 850 meter dit. I routerns interface får jag följande information:
Trådlös status
1 PLMN: 3
2 Servicestatus: Giltiga tjänster
3 Bandbredd(kHz): 10000
4 Cell-ID: 441
5 Signalstyrka: 5
6 RSRP(dBm): -79
7 RSRQ(dB): -9
8 Roam: NEJ
Och jag bedömer att det är bra värden utifrån vad jag lyckats läsa mig till.
Då jag gör hastighetskontroller i t.ex. Bredbandskollen och Speedtest.org får jag oftast ungefär 30 ner och 13 upp, vilket jag känner mig relativt nöjd med. Men allt som oftast svajar det lite, inatt vid ca 03:20 hade jag 8 ner och 18 upp. Igår vid 14:30 hade jag 40 ner och 13 upp. I skrivande stund har jag 38 ner och 17 upp. Och ganska ofta får jag resultat kring 20 ner och 12 upp.
Jag får inte bra svar från Tre kring om master, men jag får utgå ifrån att jag riktar mot en bra mast. Den ligger i utkanten av en stad och där är lite villor och annat i närheten.
Min fråga är, bör jag vara nöjd med detta, eller kan jag optimera min uppkoppling på något sätt?
Jag har läst lite om att låsa till 800 eller 2600, men som jag förstår det kan jag inte göra det i routern, utan endast välja 4G.
Men jag har förstått att det är 800-bandet jag använder på grund av: Bandbredd(kHz):10000.
Då jag pratade med Tre's tekniskasupport sist tyckte han att jag skulle rikta mot en annan mast, men han kunde inte säga exakt var. Vilket gör det svårt för mig att rikta, han nämnde bara en gata. Får eventuellt köra dit och kolla. Sikten dit är inte lika bra som till den jag riktar mot nu. Han sade att jag skulle prova använda data.tre.se som APN, men jag märkte inte någon större skillnad mot då den stod i default, dvs Auto-läge.
Jag frågade honom om vad jag kunde förvänta mig för hastigheter, han tyckte att jag kunde förvänta mig runt 50 ner. Jag vågar inte riktigt lite på det.
Men med tanke på mina förutsättningar, klar sikt och bra mottagning, så tycker jag att man borde vara nära.
Jag är tacksam för alla tips och råd. Jag är framförallt ute efter en stabil uppkoppling (kanske svårt med 4G), men att man alltid kan räkna med att ha t.ex. minst 25 ner. I dagsläget är svajar det som sagt en del.
Tack!