Alla trasslar till det så in i helsicke för sig genom att köpa grejor som inte låter dem få överblick över nätet. Och sedan måste de fråga om råd och hjälp, köpa nya grejor och förlora en massa tid.
Om man inte rakt av får önskat rsultat med en uppkoppling behövs grundläggande uppgifter som frekvensband, RSRP och SINR. Vidare är det önskvärt med en nätöversikt som talar om interferenssituationen.
I det aktuella fallet kan det möjligen vara så att Tres åttahundranät inte fungerar i området. Men det är rätt osannolikt att Tre skulle blivit varse detta just på grund av denna nya kunds felanmälan. Det är mer troligt att interferenssituationen är sådan att modemet inte ansluter på 800-bandet. I så fall kan en riktantenn göra skillnad.
Felsökningsgång: kolla signalstyrka RSRP ooch signal/interferensnivå SINR samt cell ID och PCI nära mast och på användningsstället. Om SINR är dåligt trots bra RSRP så föreligger interferens. Det kan vara från grannsektor på masten eller från annan mast i närheten. I värsta fall ligger man i sektorgräns från en mast och i utkant av en cell från en annan mast. Det kan döda förbindelsen helt - tills man använder en riktantenn bort från sektorgränsen.
För den första kollen använder jag MF93D och för kontroll av grannceller och deras styrka, dvs källor till interferens, använder jag AVM6840 (tyvärr inget 900 band). Med huawei blir det bara ett famlande med förbundna ögon. Båda de nämnda är mycket lätta att använda. Det går att få fram SINR med annan utrustning men det är inte tillräckligt okomplicerat. Översikt över 4G celler fås inte fram med någon annan konsumentutrustning som jag känner till(jo en nokia lte telefon som blockerats från uppgradering sommaren 2013 men det är svårt att hitta).
MF93D är universalinstrumentet som folk borde ha (för närvarande) oavsett vilken router eller lösning de sedan behöver för voip, vpn och andra finesser som vi kan tala om sedan man väl fått en fungerande 4G uppkoppling. Mifin, två pigtails TS9-SMA och t ex en Xpol-antenn. Pang på, resultat. Och några tusen färre frusterade 4G kunder.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.