@pl1sk3n
Utbyggnad sker hela tiden och jag vet inte var du bor exakt, men det finns nya siter planerade runt Värmdö inom de kommande veckorna - vilket innebär upp till två månader ungefär men generellt sett snabbare än så.
Det är ganska svårt att prata utbyggnad osv i storstäder och städer generellt eftersom nätet ständigt uppgraderas, byggs ut osv. Mycket handlar om var det behövs högre kapacitet osv.
@jonasolof
Jag antar att du menar utbyggnaden av FDD 2600? Generellt sett så används det på de ställen där extra kapacitet behövs, Stockholm, Göteborg och Malmö vet jag att det finns i nu. Eventuellt att det kan finnas i Visby, där de har satsat väldigt mycket på nätet för att inte behöva förstärka det inför Almedalsveckan. Tyvärr finns det ingen speciell utbyggnadsplan för FDD 2600 utan det kommer att användas där det behövs.
Framförallt satsar man på att bygga FDD 800 med hög kapacitet för att det ska klara av mobiler och för deras mobila bredband så bygger man TDD 2600. Detta gör ju att mobilerna i princip får ett eget 4G-nät och de mobila bredbanden får ett annat i städer osv. TDD används också på ställen där mer kapacitet behövs.
Framförallt satsar man på FDD 800 och TDD 2600 just nu. Man genomför också tester för att kunna få igång högre hastigheter i sitt TDD-nät på upp till 112Mbps, om allt går som det ska - kommer man börja med utrullningen under första halvåret 2014.
Som följer ser 3s frekvensanvändning ut:
UMTS 900:Används för att förstärka täckningen och kapaciteten i nätet, byggs ut tillsammans med LTE 800 för att ge samtalstäckning där 4G finns.
UMTS 2100: Används för att ge hög kapacitet i nätet och för att kunna erbjuda de högsta hastigheterna. Avlastar också UMTS 900-nätet.
LTE FDD 800: Grunden i 4G-nätet, finns överallt där 3s 4G finns.
LTE TDD 2600: Används i områden där många bor och rör sig, för att få över mobila bredbandskunderna till "ett eget nät".
LTE FDD 2600: Används i områden där det ställs höga krav på att kapacitet ska finnas, t.ex vid arenor, i storstäder osv.
Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776