funkar GSM larmet verkligen på 3G? Ett GSM larm använder väl GSM? Förmodligen dessutom 900 MHz.
Vi brukar inte diskutera illegala repeatrar här för det finns inget allmänintresse av att enstaka brukare skaffar utrustning som kan störa mobilnäten för andra.
Antennerna i GSM enheter är rent skräp och de blir sämre och sämre till följd av en ogrundad tro att täckning finns överallt. Ett exempel är fjärrstyrningsenheten för IVTs luftvärmepumpar. Jag hjälpte en granne med mottagningen genom att mäta upp var det fanns stabilast möjliga signal. Installatören berättade att IVT sänkt kraven av besparingsskäl så att det nu bara fanns en trådstump som antenn men frågen är vilken funktion trådstrumpen har.
Det finns dessutom två antenner i ett GSM larm, en för att ta emot signalerna från larmenheterna vilket sker på 432 Mhz eller på 868 beroende på kvalitet. I IVT fallet är trådstumpen förmodligen till för signalen till/från värmepumpen och samma kan vara med den hoprullade kabeln i GSM larmet. GSM antennen ingår förmodligen i det tryckta kretsarna som en lite större metallyta,
Bäst är att ansluta en riktantenn för 900 MHz GSM direkt till larmenheten. Då får man också in starkast möjliga signal till larmet och risken att tjuvar stör ut larmet med lätt tillgängliga störsändare minskar. Sätter man riktantennen högt upp ökar signalstyrkan och risken för att larmet störs ut minskar.
En bekant här i Belgien där jag bor byggde en villa på 740 kvm. Larminstallatören satte GSM larmet i VVS rummet mitt i bottenvåningen innanför flera tjocka väggar. Antennen var bara en kvartsvågsstump som satt direkt på larmenheten som i sin tur var monterad på en betongvägg som stod i riktningen mot närmaste mast en km bort. Jag varnade honom för att installationen vore lätt att störa ut och visade hur lätt man skaffar störsändare. Men han orkade inte ta in sådana nördsynpunkter. Tre veckor senare hade de inbrott och lamret hade störts ut. GSM larm är skit. Man ska över huvud taget undvika trådlös kommunikation i larmsystem, både internt och externt, såvida man inte har speciallösningar.
Den länkade repeatern har dessutom en rundstrålande antenn som yttre antenn. I många fall är det inte så dåliga signalstyrkor från masterna i närheten. Problemet kan vara att en mobil eller GSM enhet hela tiden byter vilken cell den ansluter till, detta även om mobilenheten står still. Repeatern förstärker då alla signaler likadant och mobilen blir fortsatt förvirrad men på en högre signalnivå. Det är därför som det är bäst att använda en riktantenn mot den mast som har den bästa placeringen.
Jag använder en Alcatel one touch star telefon (android) för att mäta med appen GSM signal monitoring. Den telefonen visar alla operatörens hörbara GSM-celler samtidigt.Då ser man vilken man ska satsa på. Var den står hittar man med tjänsten lociloci. Så metodiskt jobbar inga installatörer av konsumentutrustning.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.