Tråd: Hur blockera fw upgrade 4.3 på galaxy s4??
jag har en S4 där jag lät update passera och då försvann möjligheten att använda appen samsung service mode (senare omdöpt till Sammy S mode). Den appen lät mig låsa på enbart 4G och på valfritt band och det är en förutsättning för att jag ska kunna göra bandspecifika täckningskartor med appar som G-Net Track, G-mon, GSM signal monitoring m.fl.
Nu kan jag byta min uppgraderade S4 mot en annan som en kompis just skaffat. Jag har tagit bort operatörslåsningen. Den har fw 4.2.2 och Sammy service mode låter mig komma åt inställningarna på band och teknik. Men det kommer ideliga notifikationer om fw upgrade som redan är nedladdad, Man kan välja delay men längsta intervallet är tre timmar och det har skrivits att det finns risk att uppgraderingen slinker förbi i alla fall.
Man kan blockera notifikationen genom att trycka på den då den dyker upp och välja app info. Där kan göra force stop men disable är greyed out. Startar man om telefonen så kommer notifikationen upp igen.
Dessutom vill jag inte att uppdatering av appar stoppas.
På nätet finns beskrivningar hur man döper om eller deletar en fil mm men det kräver att man rootat telefonen. För det första vet jag inte hur man gör, för det andra ser jag inget behov av det för något annat än att just hindra uppdateringe till 4.3. Jag vill använda S4 luren just för mina 4G tester och struntar i andra användningar. Jag har andra telefoner men ingen av dem kan jag låsa både till band och enbart 4G.
Här en tråd om saken men detaljerad info om rootningen saknas.
http://androidforums.com/samsung-galaxy … dates.html
Det verkar dessvärre som om man nog behöver roota om man vill bli kvitt uppdateringshotet. Fast so far duger det väl att göra force stop varje gång man öppnar telefonen.
Tacksam för eventuella tips om hur man enklast ser till att telefonen inte uppdateras.