Jag använder nu en RT66-Nu som accesspunkt i ett lan för att ha tillgång till 5GHz wifi. Dessutom hanterar routern modem så den kan vara en ingång för internet om adsl går ned. Har senaste asus fw 3.0.0.4.374_979.
Ansluter ZTE hotspot MF93D till asus via usb.
Den omtalade begrändningen till 22mbit föreligger inte med hotspot. Över lan till laptop får jag 37/10 på tele2 LTE800 vilket är max här. Det går således att tether hotspots utöver androidtelefoner, detta trots att hotspots fungerar som en router. Över wifi till ipad2 var max 35/5,5.q
Asus får ip-adress av mifin som har dhcp aktivt.
Kruxet är att jag inte vill ha en normal fail over funktion utan kunna köra ut den usb givna signalen i nätverket när jag bestämmer. Således skifta mellan att ha asus som accesspunkt med lan in i switchportarna - eller uppkoppling via asus som router med mifin ansluten via usb.
Således inte i nuläget en fail over funktion. Det är bara en enda inställning i routern som behöver ändras. Asus får stå i routerläge med dhcp avstängt.
Inställningar för usb-uppkoppling: avancerade inställningar WAN. tab dual wan. "Aktivera dual wan" ska fortsätta stå på off. Primär wanändras till: Usb, apply
I ansluten laptop ställ asus ip som gateway under den minut som asus konfigurerar om sig.
Återgå till lan/accesspunkt: Tab dual wan: ändra primär wan till wan istället för usb. Apply. Det stänger av anslutningen till mifin. Ställ om gateway i laptop under tiden. Man kan behöva disable/enable nätverksadaptern i ansluten dator vid bytet.
I en situation där asus som mifiansluten router ska ersätta adsl modemet får asus adsl- routerns ipadress.
Mifin kan nås genom asus men till skillnad från andra routrar som testats för tethering så är det segt att få upp mifins webinterface. Nåja, den kan ju nås direkt via egen wifi.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.