Ca 150 usd styck. Jag har ett par på gång för test. När du väl kopplat in virtual cable mode har du tillgång till alla enheter i ett lan på samma sätt som om du ansluter till nätverket lokalt genom en switch. Det är i viss mån en säkerhetsrisk för någon på ett kontor kan koppla in en jump router utan att routern mot wan behöver konfigureras, dock syns det att en enhet fått en dhcpadress. Men det går att ge statiska adresser också tror jag.
En bekant till mig har en sekreterare som sitter inhyst i ett kontor där de får använda kontorets nätverk. Han behöver komma åt datorn som sekreteraren sköter hans bokföring på. Nu kan han starta den här datorn med wake on Lan och kommunicera med datorn med team viewer utan att värdlöretagets adsl router behövde konfigureras. Vi satte bara in en liten switch vid PCn och anslöt en jumprouter som är mindre än en tändsticksask. Företaget har dynamisk adsl. När man loggar in på nätverket listas alla kontorets datorer utöver måldatorn. Det skulle gå att logga in på vilken av datorerna som helst om man hade access.
PS 10 dec. Mina tester av de nya enheterna visade inga bra resultat så jag kan inte rekommendera dem för användning med LTE och låg latens. Fr a funkade det inte med kameror. Men det går att komma in i nätet på andra sidan och t ex ändra i web interfaces och läsa av aktuell WAN IP-adress utan att dyndns används. Vid testet kopplades enheterna till gigabit LAN portar på ett VDSL2 modem/router på ena sidan och en LTE router (DL48, UL 17, latens 10 ms) på andra sidan. Återkommer.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.