Tråd: Dubbel Biquad
I den här tråden http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -mast.html förklarar jag bakgrunden och det slutar med att jag bygger 2 st biquad antenner. Dessa har suttit på husväggen sedan dess och fungerar jättebra.
Nu har jag gett mig på en annan konstruktion, dels för att jag tycker att det är kul att bygga, men mest för att jag vill ha en mindre antenn som inte är så känslig för vinden.
Här på forumet finns en länk till en tysk sida där det finns en intressant konstruktion. Så jag räknade om måtten för att passa mina behov. Reflektorn är aluminiumplåt, antennerna är koppartråd.
Förvånande nog så har jag bättre värden på denna än vad jag fick med dom 2 andra vid test inomhus. Jag har inte monterat denna ute ännu men jag räknar med att det bara kommer att bli bättre då.
Framför allt så är jag imponerad över SINR som ligger på ca 20-24 dB, där dom gamla låg på ca 15-19 dB inomhus. Farten är den samma som innan det vill säga 28-32 mbit ner när masten jag är kopplad till inte är allt för belastad.
Kan varmt rekommendera denna konstruktion till alla som behöver