Jag vet inte vilka routrar som SFR i Frankrike eller BT i UK skickar ut. I Belgien är det Belgacoms Bbox2 från Sagem som alla abonnenter får som har internet och TV via VDSL/ADSL. Men det är en mycket trasslig låda som just har det som G-Man nämnde, fritt inträde för ISP, avstängd voip osv. Mycket svårinställd. Helvetiskt kryptisk meny. Bara att ställa in nytt pw för tillträde till gränssnittet är ett huvudbry.
Tror förresten att det är Bbox2 som används i Frankrike också. Det syns på SSID.
Efter att ha läst ett välformulerat inlägg av en belgisk it-expert ställde jag min Bbox åt sidan och stoppade in en AVM7390 istället. Med den kan man sätta upp ett extra öppet gästnät om man skulle vilja. Använder den routern med ADSL i både Belgien och Sverige, samtidig 5GHz och 2,4 GHz är en fördel.
Man kan också gå via Fon och skaffa router med dubbla wifi. Anledningen till att spridningen är så stor är dock kopplingen till de största ISP.
När man är abonnent hos SFR eller Belgacom så ingår Fon gratis - Man behöver bara sätta upp login och pw på en hemsida. Fon är inte begränsat till abonnentlandet. Men det är möjligt att jag nobbas för att de ser att jag inte använder Bbox2. Adressen är inte Fonmärkt på kartan. Registrering funkade inte igår kväll, försöker idag igen.
Här i Begien motsvarar Fon även telias Homerun. Överallt på hotell och restauranger kan man ansluta med Fon.
Med tanke på att man måste registrera sig med pass för kontantkort för internet i de här länderna är Fon märkligt öppet. Liksom wifi på McDonalds runt om i t ex Tyskland och Belgien.
Samtidigt kan noterad att det är mycket sällsynt med öppna nätverk i hem i FR och BE eftersom Bbox2 kommer färdiginställd med WPA2 kryptering som visserligen går att ändra.
Även om man har fast adress i Frankrike så trasslar ofta registrering av SFR prepaidkort. Då är Fon ett alternativ. Fonkartan visar ju t o m gata och nummer i den belgiska delen om man zoomar in och klickar.
Förmodligen kan man ansluta en Fonrouter till sitt LAN oavsett vilken router man använt för WWAN. Men då får man köpa den via Fon.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.