Tråd: behöver lite råd
Hej!
Vi har haft samma abonnemang i många år nu från Telenor. Det är upp till 6Mbit/s (Får alltid runt 2-2,5Mbit/s) obegränsat, 3G. Använder ett E1750-modem i en router från TP-Link och det har funkat/funkar hur stabilt som helst.
Igår kväll runt midnatt märkte jag att modemet började blinka grönt. Tänkte inte mer på det och la mig för att sova.
Idag gick allt lite extra snabbt, t.ex. Youtube i det automatiska läget valde 480P utan att stanna för att buffra, vilket är mycket ovanligt. efter några timmar när jag kollade till på mobilen såg jag att det stod "H+" uppe i notifieringsfältet.
Körde då ett test med bredbandskollen på datorn och till min förvåning kom jag nu upp i 5Mbit/s! Det är som sagt upp till 6Mbit/s maxhastighet.
Efter det gjorde jag ett test på mobilen, där jag har abonnemang från Tre och som jag har förstått det har de inte längre någon gräns på hastigheten utan bara databegränsningar. Där kom jag upp i hela 8Mbit/s.
Telenor har ringt någon gång och kommit med "jättebra" erbjudanden om 4G, vill de kanske att vi inte längre ska ha kvar ett abonnemang med obegränsad data? Lånade också hem en 4G router för att testa från deras butik och det fungerade inte alls, slog inte ens över till 3G av någon anledning. Så lite roligt att de ringer och erbjuder 4G när jag uppenbarligen inte kan ha det. Till och med de i butiken tvekade på att det skulle funka när de kollade på kartan.
Men nu är det som sagt hastighetsbegränsningen på 6Mbit/s som är problemet. Borde man ta en titt på någon annan operatör? Eller bara ha kvar detta och nöja sig med 5Mbit/s då det är obegränsat?
Något jag inte riktigt har förstått är varför databegränsningarna har blivit helt jäkla skrattretande dåliga?
Ser att Företag Stor för 399kr erbjuder en gräns på 20GB Månad!? Det kan gå åt på en kväll.
Varför är det så låga gränser nu?
Man kan inte göra nåt för att få en högre hastighetsgräns på detta abonnemanget utan att binda sig till något och bli av med den obegränsade datan eller liknande? Det är ett företagsabonnemang ska jag också säga.
Skulle behöva lite tips. Tack på förhand.