Tråd: Kass täckning i skärgården..
Tja.
Precis hemkommen från påskfirandet i skärgården.
Allt var kanon förutom tele2´s 3g-bredband.
Kollar man deras täckningskarta:
http://www.tele2.se/mobiltackning.html
Så ska ju i stort sätt hela stockholms skärgård klara av tom. 14,4 mbit.
Självklart förstår jag ju som alla andra att det är "upp till" som gäller.
Men, problemet ligger i att signalen blir så kass att den inte ens orkar hålla uppe en 3glänk.
I tele2´s egna värdelösa program visar 3g på en signalstyrka utav "1 plupp"
Men oftast anser programmet den vara så svag att den slår över på GRPS.
Enda sättet att ens kunna surfa på 3g är att låsa programmet till "endast 3g".
Problemet då blir att anslutningen bryts då och då (säg nån gång var 10onde minut kanske).
När det väl fungerar över 3g får man en responstid på ~150ms och hastigheter på runt 0,5-1mbit down.
Hastigheten överlever jag med, sålänge den ligger runt 1mbit+.
Problemet är som sagt att signalen är så jävla kass att anslutningen knappt kan hållas.
Så jag undrar ju såklart vad fan tele2 håller på med. Har dom ens varit och testat sina grejor själva, eller går dom bara efter några teoretiska metoder för att räkna ut sina täckningskartor?
För det är rätt stor skillnad på "upp till 14,4" och så som det faktiskt är nu, att det knappt finns signal för att ansluta...
Nästa fråga är, hur löser man detta?
Modemet är ett e220.
Kan det vara värt att försöka ringa och tjafsa med dom och försöka få det nya modemet för 14,4mbit, e270+?
Har sett trådar om antenn på e220, men jag känner att det inte riktigt är min grej att hålla på att mecka sönder modemet + slanta för adaptrar och antenn för att få deras tjänst att fungera...
Eller, är det bara att lägga ner tanken på att ens kunna få ett fungerande 3gbredband i stockholms skärgård?
Har lite screenshots på signalstyrka från ett bättre program jag googla fram som jag bidrar med såfort jag orkar starta laptopen.
tack på förhand