1

Tråd: Dovado på 12V?

Finns det något bra sätt att köra denna router i t.ex. bil eller husvagn direkt från 12v?

//Markus

2

Sv: Dovado på 12V?

Joda, den går på 12v direkt.
Har en adapter hemma som skall vara till en "gp powerbank" laddare som funkar klockrent.
Handlar nog bara om att pricka in kontaktstorleken.

Kört med den många ggr i bilen.

Bäst att vänta på att Samir från dovado svarar med ett bättre svar wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Frågan är ju hur känslig den är för spänningen osv. då spänningen i bilen kan svaja mellan typ 10 och 15V vid t.ex. start och full laddning...

4

Inte märkt nått problem.

Sen har välla inte det så stor betydelse om de spikar till då och då, så långe den inte försöker trycka igenom 20A eller så tongue

5

Officella svaret,

UMR:en skall användas tillsammans med den adapter som kommer med den.

Sen är det så att man kan använda alternativa matningar till den, Men det är inget som vi ansvarar för :-)

Mvh
Mathias

6

Jo precis man får kanske ha i åtanke att garantin inte täcks om man labbar med att mata från andra källor.
Men men smile

7

alltså garantin kan jag leva med att den ryker vad jag vill säkerställa är att det fungerar då det isf. blir en mer eller mindre fast installation i bilen i fråga. Det officiella svaret är då alltså att jag "måste" köra med frekvenomriktare så jag får 230V för att sedan ta tillbaks det till 12V... Finns det information om vilken kontakt som används? så man slipper slakta original batterieliminator?

Andreas, adaptern till din GP Powerbank är det bara en ren kontakt eller har den någon slags spänningstabilisering i sig?

//Markus

8 Senaste redigerad av BOAN (2009-05-02 18:53:29)

Kanske en DC/DC-omvandlare typ artnr 69-847-66 hos www.elfa.se kan vara nåt?
Den borde glätta spänningen så ev. spikar tas bort

9 Senaste redigerad av Alexander (2009-05-05 01:19:24)

Kolla Conrads DC/DC för bilar här.
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= … de646/md5}

Den billigaste (115:- + frakt) klarar bara 1200 mA (=1.2A) så den rekommenderas ej.:o
Mitt nätagg till Dovadon är specificerad till 12V, 1.5A enligt text på den!

CA 2000, 24W, 2A, 86% verkningsgrad. 10.5 - 28.5 V DC in.
Funkar även i lastbil/buss med 24V.
http://shop.conrad.se/websale7/Adapter- … f%2fmd5%7d
169 SEK + frakt. Borde fungera utmärkt!

Den har 8 vanliga kontakter att välja på.
Någon borde passa Dovadon!

Den har polvändning.
Mät spänning mellan inner/ytterkontakt.
Har du röd och svart mätsladd på din voltmeter tag t.ex. röd på innerpol/kontakt på Dovadons nätagg och svart på ytterpol. Kolla om mätaren ger positiv eller negativ spänning.

Välj polinställning på CA 2000 så du får samma spänningspolaritet,
pos. eller neg. när du monterat samma kontakt.
OBS röd sladd till samma ställe (innerkontakt) är nu förstås viktigt.
Passa på att kolla spänningen på samma gång, ska vara ungefär samma.

Tejpa gärna över polvändningsknappen sedan så den ej rör sig och inte av misstag byter läge! Barnen gillar att pilla?

Någon som vågar testa?

Dyrare alternativ med kortslutningsskydd är
SMP 40 (36W, 3A, 12-13.8V, 6 kontakter + mini-USB)
och
SMP 60 (60W, 5A, 12-16V, 4 kontakter).
Klenspänningskontakt 5,5/2,1 mm diameter (ytter/inner) som verkar passa Dovadon ingår.
Verkar som att man kan ansluta med valfri polaritet även på dessa (vänd på kontaktanslutningspinnarna?)

Not: På förstorad bild ser det ut att vara två likadana hål bredvid varandra där de medlevererade kontakterna kan anslutas.

Givetvis ger inte Dovado några garantier här.
Kör på egen risk.

10

unigas skrev:

alltså garantin kan jag leva med att den ryker vad jag vill säkerställa är att det fungerar då det isf. blir en mer eller mindre fast installation i bilen i fråga. Det officiella svaret är då alltså att jag "måste" köra med frekvenomriktare så jag får 230V för att sedan ta tillbaks det till 12V... Finns det information om vilken kontakt som används? så man slipper slakta original batterieliminator?

Dags för leverantören att testa 12 Volts-adaptrar och kanske rekommendera någon som kan ingå i garantin?

/Bengt

Bengt Österdahl, Gustavsberg

11

Skall kolla när jag kommer hem vad min heter, då den har funkat utan problem skulle jag nog kunna rekommendera den.
Sen får man ta smällen om det bränner umr'en.

Vet inte om det är svårt att rekommendera en 12-230 då de kanske enbart finns lokalt i Sverige av en viss modell, så den som rekommenderas här är inte speciellt aktuell utanför våra gränser.
Blir lite jobb att rota fram omvandlare i alla länder tongue

Medans gp powerbank "ladd kabeln" är nog rätt utbredd över världen.
Om man inte kör med någon variant av ciggkabel med kondensatorer eller liknande för att göra spänningen lite finare utan spikar?

12

En lämplig stabiliserad omvandlare för kommunikationsutrustning i bilar är Elfas DC/DC-omvandlare PS36i 12-12 märke Alfatronix Ltd. Kostar dock 895 kr exkl moms, så det är nog lika bra att riskera UMR'en (men inte min Ice net D35 router som är dubbelt så dyr).

In 8,4-15,6 volt, ut 13,6 volt 3 A.

Elfa artikel 69-693-07

Det kan vara bra att sätta en stor konding mellan strömaggregatet och routern för att undvika en späninngspeak vid påslag.

Finns i olika utföranden mer eller mindre galvaniskt åtskilda.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Alexander (2009-05-07 22:50:53)

Elfatipsen.

- BOANs tips Art.nr: 69-847-66, är vanlig spänningsregulator som klarar 1.5 A.
Enda problemet är om batteriet råkar ha spänning som är < 12V (dock ej troligt). Om <12 V lär det i så fall ej kunna skada Dovadon.
Vid hög batterispänning lär effektiviteten inte vara den bästa. Men batteriespänningen lär väl vara ~13.5 V (=> 12/13.5 ~=89% verkningsgrad) och då är det faktiskt bra.

Motsvarande finns också hos Classe (Clas Ohlson)
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=55408017
149:- (inkl. MOMS)
på ELFA kostar den 135:- exkl. MOMS = dyrare än hos Classe!

- janolofs (edit: förlåt menar jonasolofs) tips Art.nr: 69-693-07 har utspänning 13.6 V, med upp till 3A och kostar 895:-  exkl. MOMS (+ ev. frakt om du ej kan hämta i butik). 13.6 V är förstås inte att rekommendera men jonasolof försöker nog bara hjälpa oss med alternativ.

Fraktkostnad på Conrad är 110:-.
Källa:http://www.conrad.se/web/component/cont … ;showall=1

CA 2000 kostar som sagt 169:- inkl. MOMS. + 110:- frakt = 279:-
Det är ett 2A aggregat som klarar mycket varierande inspänningar och trots detta alltid levererar med hyfsad verkningsgrad ~86%.

Alla dessa "universella" nätaggregat kräver att du väljer rätt polvändning!!!

Tycker att spänningsagget från Clas Ohlson verkar vara en mycket bra deal.
Om batterispänningen alltid ligger mellan ~12.5 - 14 V borde det vara ypperligt bra.

Classe  har börjat sälja Dovado UMR för 1099:-:)

Edit: jonasolof ska det vara. Ändrat nu. Ber så mycket om ursäkt.

14

Min lite träiga signatur är Jonasolof, inte Janolof (råkade bli så för tio år sedan).

Håller med Alexander om att 12 volt förmodligen är bättre än 13,6. Men ibland kan man ifrågasätta vad tillverkaren menar. Ice nets D35 router har dels 12 volt som angiven driftspänning, dels en direkt kabelanslutning till cig uttag. Det torde innebära att utrustningen har en tolerans för spänningsintervallet 10-13,6 volt. Däremot är det inte säkert att utrustningen skulle klara högre spikar.

jag skulle också använda någon av de billigare alternativen. Men jag är inte säker på att späninngen är så stabiliserad i dem...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

annars funkar en billig 7812 för 20:-, den är duktigt, men det kan tex bli typ 11volt istället då den är seriereglerad. finns switchade som är duktigare på lägre spänningar, men är lite dyrare - se elfa.

skulle kunna lödas in i dovadon då det finns lite utrymme där inne... host host, jag har inte gjort så....

solpanel på taket + dovado wifi hot spot i skogen smile

har man en modern bil med hel reglerad spänning (bör mätas) samt kopplar så dovadon ej får kräm under tex start (som bla lysen / bilstereo brukar vara) så borde några dioder A 0,6volt vara kunna fixa spänningsgapet 14v till 12v, eller addera sedan ett lämpligt resistans i serie samt en zenerdiod över polerna närmast dovadon så... brute force reglering.
jag använder den tekniken för att få rätt spänning i bla helikoptern som inte är så ren.

16

Tackar för alla bra svar, vet inte om man kan räkna med att spänningen alltid ligger över 12,5V, specillet då bilen har parkeringsvärmare men bara ett batteri samt att det brukar gå rätt bra med kräm vid vinterstart av dieselmotorer. Någon som har koll på uppstartstiden på routern? Antar att man inte vill att den ska gå för jämnan. Vilket modem rekommenderas? Finns det något vettigt till t.ex. Telia med extern antennutgång?

17 Senaste redigerad av G-Man (2009-05-06 11:02:57)

dovadon har även en intern reglering av spänning - usb modem går ej på 12volt...

men dom som bygger dovadon på detta forom vet specen på regler kretsarna som den anväder, samt spänningen som den använder internt.

jag gissar på switchad reglering till 5volt utan att mäta, och enbart okulärt inspektera komponenterna på kretskortet.
flertalet av dom passiva komponenterna är specade till max 10volt.
medans dom direkt efter 12volt kontakten är specade till betydligt mer.
Den kan använda både 12v och tex 5volt internt, bara dom vet faktiskt.

18

Är det någon som har provat den här prylen från Kjell & Co att driva UMRen från bilen

http://www.kjell.com/content/templates/ … ,355500000

DC-DC ställbar 1,5-12V
Från 12/24V till 1,5-12V 
Spänningsomvandlare. Anslutes i bilens cigarrettuttag.
Ställbar utspänning: 1.5, 3.0, 4.5, 6.0, 7.5, 9.0, 12.0 Volt.
Max strömuttag: 2000mA
Avsäkrad mot överbelastning. Levereras med 7 st olika DC-pluggar.

Enligt specen borde den ju klara av att driva UMRen men sedan vet jag t ex inte om kontakten passar UMRen eller om den funkar i praktiken

19

Mange skrev:

Är det någon som har provat den här prylen från Kjell & Co att driva UMRen från bilen

Jag kör på en som iaf ser ut precis så i båten, tror det är samma.  Jag beställde den tillsammans med min UMR från http://www.infoferenda.com/ och den har fungerat finfint hittils i sommar i alla fall.

20

Låter lovande... big_smile ska in till stan i början på nästa vecka och då får det bli en sådan här adapter...

21

Mange skrev:

DC-DC ställbar 1,5-12V
Från 12/24V till 1,5-12V 
Spänningsomvandlare. Anslutes i bilens cigarrettuttag.
Ställbar utspänning: 1.5, 3.0, 4.5, 6.0, 7.5, 9.0, 12.0 Volt.
Max strömuttag: 2000mA
Avsäkrad mot överbelastning. Levereras med 7 st olika DC-pluggar.

Enligt specen borde den ju klara av att driva UMRen men sedan vet jag t ex inte om kontakten passar UMRen eller om den funkar i praktiken

Motsvarande finns också på Teknik magasinet. s. 216 i sommar höst 2009 katalogen (prylbibeln).
Nr 040065
Kostar 169:90 där.
Verkar inte heller omvandla < 12V till 12V.

Tycker Teknik magasinet verkar har allt mer skräp i sortimentet.
Katalogen var inte läsvärd. Spara er tid och läs den inte är mitt råd.

22 Senaste redigerad av kim_sv (2009-12-08 15:06:27)

Kan någon bekräfta att http://www.kjell.com/?item=44128&pa … ,355500000 är samma som den infoferenda http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … lator.html säljer för nästan dubbla (!) priset, och som skall fungera med Dovadon?

Dovado UMR
ice.net D-50