Jag vet inte om det är så stor skillnad mellan olika UPSar men jag har kört med APC som har en mängd olika modeller beroende på behovet. Viktigt är att välja tillräckligt kraftig så den orkar köra all belastning - ta gärna litet i överkant. Personligen gillar jag utförandet med normala vägguttag. En del UPSar skall ha speciella kablar och det är krångligt att skaffa fram dem då man skall ändra installationerna.
Jag köpte nyss nya UPSar åt oss och gick då upp till den största "kontorsmodellen" att ha hemma (400W/700VA) och en jättetung SmartUPS på 18 kg för den dator som övervakar nätet (1000 VA). Var försiktig med de angivna VA - det är inte samma sak som effekt ! Ett problem med för små UPSar är att de inte alltid startar om ordentligt efter strömavbrott utan håller på att pipa i all evighet.
Nu håller tyvärr inte det inbyggda batteriet så väldigt länge och de är dyra. Så jag brukar skruva isär UPSen och borra hål i höljet, dra ut batterianslutningarna och ansluta UPSen till ett bilbatteri. Och, voilà, så har man en UPS som klara betydligt längre strömavbrott. Annars är en UPS bara till för korta avbrott på nån minut. Det är narmast så man hinner spara och stänga datorn. De flesta kommer med program som automatiskt kör ned maskinen men jag har inte riktigt sett nyttan med dem så jag använder dem inte. De behövs inte heller med bilbatterier.
Märk väl att man måste ha all utrustning kopplad till reservelektricitet för att kunna använda nätet vid strömavbrott. Till all tur drar de flesta burkar litet ström så jag har switchar, routrar och mediakonvertrar (samt VoIP-telefonerna) kopplade till bilbatteriet.
En normal UPS kör direkt från elnätet i normala fall och kopplar över till batteri först då elströmmen försvinner. Mitt system med bilbatteri och laddare är däremot likadant som en online UPS där belastningen ALLTID går från batteriet. Men online UPS är väldigt dyr om man köper. Vanligen är det inte så stor skillnad men det kan finnas känslig elektronik som inte gillar omkopplingen och den approximativa sinusvåg som billigare UPSar ger ut.