Tråd: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?
Jag har nyligen upptäckt då jag gått över från Tre till Tele2 att Tele2 fejkar sin hastighet på bredbandskollen.se gällande sitt mobila bredband. I mitt fall använder jag deras företagsabonnemang XL 4G.
När man som Tele2 kund gör ett test gentemot bredbandskollen.se får man obegränsad hastighet mot deras servrar. I mitt fall ligger hastigheten runt ca 30-40 Mbit/s ner.
Detsamma gäller när man gör ett test gentemot speedtest.net
När man däremot som Tele2 kund gör ett test via TPTEST 5.0.2 blir hastigheten mycket lägre. I mitt fall blir den ca 8-10 Mbit/s ner.
Laddar jag ner filer från exempelvis Sunet blir hastigheten även ca 8 Mbit/s ner.
Om jag däremot laddar ner tre filer parallellt så kommer varje nerladdning upp i ca 8-10 Mbit/s ner, dvs totalt ca 24-30 Mbit/s ner.
Detta fenomen händer oavsett vilken server jag laddar ifrån. Det är omöjligt att komma upp i högre hastighet än ca 8-10 Mbit/s ner för varje separat TCP-förbindelse.
Sammanfattningsvis så verkar det alltså som att Tele2 stryper hastigheten för varje separat TCP-förbindelse förutom när en användare kör ett test mot bredbandskollen.se eller speedtest.net
Om användaren använder TPTEST 5 eller laddar en vanlig fil från någon annan server på Internet så stryps hastigheten.
Jag upptäckte detta då jag tidigare använt Tre som leverantör av mobilt bredband och Tre stryper inte trafiken på detta sätt som Tele2 gör. Jag har dock inga uppgifter hur Telia och Telenor gör gällande trafiken i sina mobila bredband.
För att utesluta felkällor i min utrustning så har jag provat tre stycken mobila modem, ett E3131 (olåst) samt två stycken E3276 (låst till Tele2) och även provat att göra dessa tester i flera olika datorer. Både Windows datorer och Mac datorer.
Tele2:s support förnekar så klart all kännedom gällande detta men det kan ju vara som så att personalen i supporten helt enkelt inte blivit informerade om detta.
Vore tacksam om några fler här på forumet kunde kolla sina mobila bredband från Tele2 om de beter sig på samma sätt som för mig.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.