Tråd: metoder att fjärraktivera rörelsedetektering i Axiskamera?
har en Axis 207 som funkar riktigt bra, bl a i iPhone 3G med appen mobiscope. funkar även fint över edge. På www.mobiscope.com finns även en webtjänst fär man kan registrera sina kameror och koppla upp tioll dem snabbt från vilken dator som helst. Sedan finns också ett program att ladda ned så att man kan använda pc-ansluten web kamera och accessa den utifrån.
Axiskameran har egen dyndnsfunktion. Man hittar sedan sin kamera via xxxx.axiscam.net.
Har två problem med rörelsedetekteringen. Man ställer in den på funktionssidor. Men man ska kunna följa detekteringen i något som heter aktivitetsfältet. Hur jag än viftar händer inget i den rutan. Ändå går email iväg med en radda bilder. Eftersom aktivitetsfälter inte regearer har jag svårt att ställa in de tre parametrarna objektstorlek, historia och känslighet.
Nästa problem är hur man enkelt ska kunna koppla in och ur larmfunktionen. Det går inte att nå inställningar via iphonen, skärmen reagerar inte vid tryck på den länken. det ska vara något enkelt - en skript som skickas till kameran, eller kanske att en extern kontakt sluts så aktiveras rörelsedetektering. SMS blir lite dyrt. email tar den nog inte emot men det vore smidigt med ett kommando i subject line.
Jag skickar mail till en hotmailadress. Inkommande mail på det kontot ger ett SMS larm. Därmed kan rörelsedetekteringen funka som tjuvlarm när jag är på rörlig fot. Vill jag kan jag lätt se på bilderna i hotmail alt. gå till direktströmning via Mobiscopeapplikationen.