Sv: Vad för antenn till B593?
Jag läste manualen. Man kan få reda på något odefinierat som kallas signal strength. Med ledning av tabellen på första sidan som listar både 2G och 3G förbindelser antar jag att det är RSSI som avses eftersom det är den enda parameter som används gemensamt för 2G, 3G och 4 G även om de i praktiken har olika innebörd.
I övrigt finner jag inga signaldata. En relativ försämring t ex till följd av interferens pga nystartade master i närheten som en riktantenn skulle kunna avhjälpa går inte att utläsa. Det är först om förbindelsen störs därhän att det blir paketförluster som man som övervakande kvalificerad användare kan se att åtgärd krävs.
Jag tycker inte att det räcker. Du kan låna en AVM router av mig för att se vad signaldata innebär, dvs SINR uppdelat på antennportar, realtidsgrafer över RSRP, RSRQ och SINR. Därtill lista över hörbara celler från egen och andra operatörer på aktuellt och andra band. PCI och Global cell identity. Allt uppgifter som hjälper mig att karaktärisera en uppkoppling och optimera den. Dessutom kan jag nå routern utifrån via särskilt AVM system så att jag kan avläsa alla prestanda utifrån.
Men graferna enligt pdf över paketförluster och latens är bra. Det finns inte i AVM routern. Däremot finns långtidsgrafer över signalstyrka i form av RSRP som går över veckor.
I mina önskemål om uppgifter från utrustningen går jag bara efter de behov som dykt upp efter hand under några år av intensivt pulande med LTE- utrustning. Det finns ingen dogmatik. Allt har en praktisk bakgrund.
Det viktigaste signavärdet är SINR och då för att det anger kvoten signal/interferens. Det beror på att 3G och 4G till skillnad från 2G använder hela bandbredden samtidigt för alla master och användare. RSSI är bara intressant för edge. Inte ens RSRP (eller RSCP på 3G) är så viktigt, eftersom jag kan ha en mycket väl läsbar 4G signal nere på -117 dBm om bara interferensen är låg. SINR sammanfattar allt. Om nu SINR är dåligt och farten därefter vill jag veta varför. Då behövs listan över grannceller, deras PCI och RSRP. Om SINR är dåligt trots obetydlig interferens blir det uppenbart att man bör leta externa störkällor av annan natur som mikrovågstorkar etc.