Sv: Net1s besked om hur carriers påverkar din hastighet
Dessvärre kan jag bara bekräfta Din bild av Net1 för närvarande. Dubbla 12 elements yagi med vardera 10 meters matning via Ecoflex 10 Plus koaxialkabel (signalförlust ca 1 dB och pris 2 x 600 SEK), avstånd till basstationen 41 km med två carrier. Resultat kl. 13 en solig söndag: ned 2,45 mbit upp 0,27. På kvällen ned: 0,65 och upp 0,18. VoIP är uteslutet möjligen går det att köra SMS.
Mitt allmänna intryck är att man på grund av den alltför stora mängden abonnemang i förhållande till den ringa tilldelade bandbredden har sänkt upplänkshastigheten för att i stället kunna höja nedlänken något och därmed göra det något mindre illa för merparten av abonnenterna.
Själv har jag nu tillgång till LTE/UMTS (Telia 800 Mhz) och kommer från och med januari/februari att byta mitt abonnemang i bilen mot ett LTE, mitt andra abonnemang - som jag refererar till inledningsvis - kommer jag att konvertera till Företag Bas och enbart använda som failover/backup till LTE/UMTS (dubbla routrar). Mitt tredje abonnemang kör jag mot en trecarrierbas på 25 km avstånd och har även där dubbla 12-elements yagi med fortfarande gott resultat (ned 5-6 mbit) varför jag behåller detta.
Eftersom jag kör VoIP över samtliga abonnemang/routrar är kraven på svarstider ganska höga och efter ett par månader med VoIP över LTE har jag gjort bedömningen att fördelarna med LTE/4G-linor är betydande. I bilen har jag dock fortfarande möjlighet att snabbt skifta min LTE/4G-router mot en motsvarande för CDMA när jag behöver kommunikation i områden där GSM/UMTS/LTE inte fungerar - sådana finns många i södra Sverige.
Bottom line: det är inget fel på 450 CDMA och Net1 (utom en katastrofal support) utan problemet ligger i den alldeles för dåliga bandbredd som Net1 fick sig tilldelat vid auktionerna och som både skall räcka för att hålla en någorlunda hyfsad kundstock som samtidigt inte får bli alltför missnöjd. Exakt hur den ekvationen skall lösas är jag i dagsläget något fundersam över.
Å andra sidan kommer vi att få snarlika problem inom UMTS och LTE så länge inte kunderna är medvetna om att det är en gigantisk skillnad i kapacitet och därmed också användningsområden mellan mobilt bredband och fast lina resp. fiber. Kalla gärna mobilt bredband för andra klassens kommunikationsmöjlighet om man förutsätter strömmande media och t.ex spel eller pratar i kapacitetstermer av 50/60 Gb i månaden. Detta fungerar inte och kommer aldrig att fungera.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP. RESERV: AVM 6840 LTE och AC810