LÄS
Det går alldeles utmärkt för mobiloperatörer att tjäna pengar på mobilt bredband med dagens avgiftnivåer kring 200 kronor i månaden, enligt en undersökning från Ericsson Consumerlab. Men mobiloperatörerna rasar mot slutsatsen.
De svenska mobiloperatörerna vill ha mer betalt för mobilt bredband. Teliasonera har flera gånger sagt att mobilt bredband riskerar blir en olönsam tjänst om inte dagens avgiftsmodeller med fasta månadsavgifter görs om. Telejätten ska presentera ett nytt avgiftssystem "mycket snart".
Men på ett seminarium för flera hundra mobiloperatörer på Mobile World Congress i Barcelona i förra veckan presenterade analytiker på Ericsson Consumerlab uppgifter som motsäger de svenska mobiloperatörerna.
Ericsson Consumerlab presenterar en undersökning som visar att standardpriset för mobilt bredband ligger kring 20 euro per månad, drygt 200 kronor. Det är ungefär brytpunkten för vad kunderna är beredda att betala.
Prisnivån leder till en marknadspenetration på 20"“30 procent och kanske en bit över det, vilken är en jättemarknad för operatörerna. Går man ner till 10"“15 euro blir mobilt bredband en massmarknadstjänst.
Men när Ericssons analytiker redovisar resultat som pekar på att det går alldeles utmärkt för mobiloperatörer att tjäna med pengar på mobilt bredband med månadsavgifter kring 20 euro och även en god bit under det, hörs buanden från publiken. En operatörsrepresentant reser sig upprört från stolen och utbrister:
"“ Den här prissättningsmodellen är "“ om den tillämpas "“ ingenting annat än ett perfekt recept för konkurs.
Han drar ner kraftiga applåder från operatörskollegor i salen. Några till och med busvisslar av förtjusning.
Flera operatörsrepresentanter klagar på att de fasta månadsavgifterna på mobilt bredband gör att kunderna äter mer och mer kapacitet i mobilnäten.
"“ Dagens avgiftsmodeller enligt ät-så-mycket-du-orkar-principen fungerar inte längre, säger Teliasoneras mobilchef Erik Hallberg.
Då kliver Tele2-chefen Harri Koponen upp på scenen. Det visar sig vara en man som verkligen har de andra mobiloperatörernas öra. Han slänger på en Powerpointbild med en extremt överviktig man på en liten motorcykel.
"“ Här är problemet. Det här är vad som händer om man äter för mycket, säger han.
Operatörerna i salen skrattar så de tjuter. Koponen, som fullkomligt osar av pondus och karismatisk självsäkerhet när han rör sig på scenen, fortsätter sin framställning:
Han säger att det är ett fåtal mobilt bredbandskunder som är problemet. De laddar ner alldeles för mycket. Undersökningar från Sydkorea och Japan visar att fyra procent av användarna genererar 75 procent av datamängden i mobilnäten.
Tele2-chefens lösning på problemet är ompaketering av tjänsterna så att kunderna betalar olika mycket för olika hastigheter och datamängder. Han förordar också ett system där användare informeras och till och med varnas när de laddar ner extrema datamängder.
Harri Koponen gör ingen hemlighet av att han tycker dagens priser för mobilt bredband är för låga.
"“ Om folk är beredda att köpa en Iphone för 500 euro varför ska de då betala bara 20 euro för mobilt bredband, den mest avancerade kommunikationstjänst som finns att få till telefonen, säger han.
Harri Koponen bannar representanterna från Ericsson Consumer Lab för att de sagt att det går att tjäna pengar på mobilt bredband med lägre månadsavgifter än 20 euro:
"“ Det är mycket farligt att diskutera i sådana termer. Det skapar helt felaktiga förväntningar.
http://www.idg.se/2.1085/1.214364/prakt … -barcelona
Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!