Förhastad slutsats från mig där om SMA. Men tydligen händer inget i den här routern när extern antenn ansluts.
B593 sades kräva DC-ansluten antenn. Folk testade och det visade sig att det inte krävdes kortslutning, dvs nära noll ohm, utan att man kunde gå upp till 4700 ohm och routern förblev ansluten till extern antenn. Lägger man 4,7 kOhm parallellt med impedansen 50 ohm påverkas knappast impedansen så ur radiosynpunkt spelar inte motståndet någon roll - men routern känner av en likström genom motståndet och kopplar in ledningen till extern antenn. Så nu kunde man ansluta antenner där det inte var förbindelse mellan spröt och skärm. Därmed kunde även rundstrålande sprötantenner och en del patchantenner anslutas.
Det finns dels Loh's motståndsförsedda pigtail men även en tysk variant med motståndet inbyggt i en utökad SMA till SMA kontakt, dvs ingen kabel. Hittar den inte just nu. Lohelectronics kabel funkar OK. Enklaste koll är väl att kortsluta ingången med en tunn metalltråd och se om RSSI etc ändras.
Jag har sett routern i Tre-butik i Kalmar där chefen hävdade att routern är så bra att ingen extern antenn behövs, än mindre då två uttag som jag efterlyste. Googlar man på E5172 external antenna så säljs det massor med sprötantenner till den. Inget sägs om DC kortslutning men det är möjligt att motståndet faktiskt finns i antennerna.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.