Mig veterligen visar hilink modemet SNR. Kolla SNR med modemet anslutet via usb kabel till dator och sedan till dovado pro. Om SNR är lägre med hilinken ansluten till routern talar detta för interferens från routern. Bäst görs testet utan yttre antenner anslutna och en 800 signal svagare än -100 dBm, helst sämre än -110 dBm för då kommer en extern störning att påverka signal/brusförhållandet SNR mer.
Mifin m93D visar också SNR och går dessutom att nå direkt via wifi.när jag kopplar mifin till dovado tiny kommer en störning från tinyn som sänker SNR och därmed hastigheten. Effekten är kraftig. Detts gäller tele2 800som har nedlänk på 816 MHz. Tre 800 har nedlänk på 796 MHz (mittfrekvens, 10 MHz bandbredd). Störningen har ingenting med wlan att göra, den finns även om WLAN kopplas bort i dovadon. Störningen gåt ut via USB sladden så det hjälper inte att sära på modem och dovado. Om dovadon hålls intill modemet sker störningen också, så länge dovadon är strömsatt. Vid power upp kommer störningen först när dovadon bootat. Det kan vara klockfrekvens elker något sådant som stör från kretsarna.
Motsvarande störning har jag inte funnit vid anslutning till laptop eller TP-link MR3420. Inte heller är den påtaglig vid test med tiny och mifin på 900 och 2600 banden. Det kan således vara ett problem som bara berör LTE 800 och Dovado.
Jag testade mot tinyn på 816 MHz med en gammal Uniden scanner som går upp till 960 MHz. Där hördes inget extra brus från tinyn. Men det är inte eäkert att scannern tar in signaler under -100 dBm.
Enda sättet att få klarhet är EMC mätnng.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.