Om man testar med yttre antenn med ca 8 dBi gain ansluten med tre meter långa kablar fås ingen påtaglig påverkan på SNR eller DL/UL. Fart 34/ca 6 oförändrat.
Om jag testar med 15 cm långa TS9 till SMA pigtails och AVM paddelantenner ger inkopplad usb till tiny en sänkning av SNR från 22 till 10 och RSRQ går från -6 till -8. Men farten ändras bara från 28,5/1,9 till 25,9/1,9.
Om jag testar med TS9/SMA adaptrar i en enhet utan sladd och antennerna direkt på adaptrarna blir påverkan av störningen kraftigare. RSSI ökar från -86 till -78 och SNR går från 15,6 till -2,6.
Vid test utan yttre antenner blir påverkan kraftigast. Med usb till tiny går RSSI från -86 till -78, RSRQ dyker från -7 till -14 och SNR gick från 12,6 till - 1,8.
Det finns således en kraftig störning från tiny vid uppkoppling över USB på 800 som påverkar MF93D om man inte har externa antenner anslutna med pigtail eller kabel och en syark inkommande signal.
Huruvida denna störning påverkar andra modem går inte att veta. Men den ofta observerade fartskillnaden med modem i tiny eller direkt i dator behöver inte bara bero på NAT eller wifi. Läckande RF interferens från tinyn kan spela rolll ockdå. Att sätta modemet en bit ifrån tinyn hjälper inte eftersom störningen kommer genom usb-kabeln. Ferritkärnor på kabeln hjälpte inte i mitt fall.
Uppenbarligen blir påverkan av störningen kraftigare om inkommande signal är svag. Därför hjälper yttre antenner. som höjer signalstyrkan förutom att hålla usb-störningen på avstånd. Men då jag testar med paddelantennernaanslutna med ett par meter långa koaxialkablar vilket istället för panelantennens -97 dBm bara ger RSRP -107 dBm så märks inverkan av störningen trots avståndet. RSSI stiger från -84 till -82 och RSRQ går från -7 till -9; SNR från 19 till 11,8.
Eftersom jag som användare knappast kan påverka en eventuell störning från tinyn blir det till att söka en annan lösning för att få ethetnetanslutning till mifin.
Uppskattningsvis ligget mifins egna antenner på -2 dB gain. Delock paddelantenner ligger på ca2 dBi och AVMs antrenner till 6840 routern ligger på ca 3 dBi. En inkopplad BAZ antenn ger ca 10 dBi mer än AVM antennerna men står bättre i rummet. LOHs rundstrålande s.k. 9 dB antenner ger 13 dB mindre gain än panelantennen på samma plats. Bl a så har de rundstrålande antennerna flera meter RG174.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.