1

Tråd: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Hejsan,

idag pratade jag med Bredbandsbolagets kundtjänst om min ZTE MF93D som ger halva hastigheten i jämförelse med Huawei E3276, E5776, E5172 samt E392. Med MF93D får jag runt 30Mbit/s ner och 12-15 upp med WiFi avslaget ansluten med USB-kabeln, på 2600MHz. Med de andra enheterna ligger jag på 60Mbit/s ner och 30Mbit/s upp, modemen direkt i datorn och trådlöst till de andra. Samma simkort osv i alla.

Sure, jag ringer in till Bredbandsbolaget och undrar varför. Den förra gav mig ännu lägre hastigheter, så den är utbytt - men den nya.

Jag förklarar ärendet och får snabbt svaret "MiFin ansluter inte till 2600MHz utan 900MHz.". Fel, helt enkelt, eftersom den är låst på 2600MHz och det står 2600MHz på nätinfosidan. Så jag ifrågasätter honom om den helt enkelt visar fel svar: "Ja". Jag fortsätter att berätta lite om hur det står och vad det visar osv, då säger han att han kan se i sitt system att jag är ansluten på 900MHz (vilket jag inte ens är), då frågar jag honom genast efter vilket cell-id jag är ansluten mot eftersom han kan se vilken frekvens jag är ansluten på. Ett tag senare "Nu har den hoppat över till 2600MHz" får jag till svar då.

Då återgår jag till frågan igen, varför hastigheten är halverad med MF93D i jämförelse med mina andra enheter, även fast jag är ansluten via kabel och har testat på olika platser osv. Svar "MF93D kan inte anslutas med kabel till datorn". Jag säger då att jag just nu sitter med den ansluten till datorn - han fortsätter dock mena att det inte går. Då hänvisar jag till en sida i manualen och han säger shit, vilken är det då som inte går att ansluta via kabel - jo, MF821D (ett modem) säger han. Påtalar detta för honom också, då fortsätter han att leta och kommer upp med E589, sure - har för mig att den inte kan ansluta via USB till datorn. 

Hittills verkar han inte riktigt veta alls vad han pratar om utan behöver leta väldigt mycket och har gissat en del. Tyvärr är det dock inte slut där.

Jag frågar då hur det kommer sig och om det är något annat som kan vara fel? Svaret blir så givande som "det är bara så". Jaså, då förstår jag. Frågar om det är något problem de känner till, han ska tydligen ha hört om något liknande från när han jobbat mot Telenors kunder - med D-Link-routern och ett MF821D där kunden var ansluten trådlöst till routern och med modemet direkt i datorn. Inte speciellt jämförbart egentligen.

Det jag vill få ut med samtalet, är antingen att de avslutar abonnemanget eftersom de inte kan leverera en bra hastighet med den produkt jag fått i jämförelse med andra alternativt att de skickar ut ytterligare en MF93D för att se om det fungerar bättre.

Han skickar nu ut en ny efter jag frågade hur det kom sig att teknikerna uppenbarligen också ansett att det varit något fel eftersom jag får så pass markant högre hastighet med ett USB-modem och en annan MiFi i jämförelse med deras.

Det jag egentligen vill säga, är att jag hoppas verkligen att ingen som inte kan speciellt mycket om det här behöver prata med honom. Då hade samtalet tagit slut vid hans första svar och man hade inte kommit längre, tyvärr.

Jag tycker att detta visar på hur okunnig supporten är, även om de som han verkade ha jobbat där ett tag. Man borde definitivt kunna sina produkter och tjänster bättre än så, när man jobbar på den tekniska supporten. '

Gissa om han fick goda betyg på frågan om handläggarens kunskap i ärendet, i undersökningen efteråt tongue

Jag vill säga att vi var trevliga mot varandra hela tiden, även om han nog tröttnade lite på mig och jag på honom - så höjde ingen rösten eller så, så bemötandet var bra. Det är mer okunskapen jag ville få ut. Det är nog inget fel på han själv utan den bristande utbildningen man får hos Transcom innan man ska börja bemöta kunder. Bör nog även tillägga att detta absolut inte är unikt för Bredbandsbolaget utan det låter ganska mycket så här hos andra operatörer också.

Behövde också skriva av mig lite, så ursäkta om det är rörigt eller så!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

puls och frustration lagt sig lite nu då ? smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

muhahaha, typ samma svar jag fått.
bästa frågan var till mig

"hur sätter jag på datorn, den är svart"
mitt svar, rör musen eller sätt på skärmen eller host host tryck på strömbrytaren...
"oj, nu startar den"

nyanställd?
:-P

4

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Hum, jag får ta och jämföra MF93D med Nokia 920 med telenor inne i Kalmar där jag kom upp i nära 60 mbit/s DL på försommaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av Sam (2013-09-19 19:32:58)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Den här 25-30Mbit/s är vanligt om man kör 802.11n på 2400MHz. Enligt ZTE, så kan MF93D även komma upp mycket högre om man kör 5GHz, men det är väldigt få datorer som har det; dock finns det på många olika surfplattor och smartphones. Problemet dock är att med MF93D är det antingen/eller. Det går inte köra båda frekvenser samtidigt. Du borde komma upp i typ 70Mbit eller så via USB kabel. MF93D har ett Cat3 LTE chipset (100Mbit), så 70 är max den klarar av pga NAT-routing som pågår internt.

Här är lite siffror vi fick när vi testade framför ett basstation igår tillsammans med en DOVADO PRO:

Cat4 LTE USB modems (regular and NAT-routed "Hi-Link")

- Huawei E3276 (Regular version): 150Mbps
- Huawei E3276 (Hi-Link version): 103.9Mbps
- Huawei E8278 (Hi-Link USB+WiFi): 103.2Mbps

Mobile Hotspots. The first two contain a Category 3 (100Mbps) 4G/LTE chipset. The bottom one contains Category 4 (150Mbps).

- ZTE MF91 (Mobile Hotspot, Telstra): 67.5Mbps
- Sierra Wireless 760S (Mobile Hotspot): 70.8Mbps
- Huawei E5776 (Mobile Hotspot): 102.3Mbps

Sam / Team DOVADO

6

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Jonny skrev:

puls och frustration lagt sig lite nu då ? smile

Ja, men känner mig nästan fortfarande ganska irriterad på honom för att han lät så tvärsäker på sin sak. Men men, hoppas att den nya fungerar bättre smile

G-Man skrev:

nyanställd?
:-P

Man får hoppas på det eller någon som bara hade en tråkig dag på jobbet och kände för att driva med de som ringer in.. tongue

jonasolof skrev:

Hum, jag får ta och jämföra MF93D med Nokia 920 med telenor inne i Kalmar där jag kom upp i nära 60 mbit/s DL på försommaren.

Det får du gärna göra! Det borde inte vara så stor skillnad mellan mina olika modem/routrar tycker jag - speciellt eftersom de andra håller sig vid hög och jämn hastighet, medans MF93D får ut hälften.

Sam skrev:

Den här 25-30Mbit/s är vanligt om man kör 802.11n på 2400MHz. Enligt ZTE, så kan MF93D även komma upp mycket högre om man kör 5GHz, men det är väldigt få datorer som har det; dock finns det på många olika surfplattor och smartphones. Problemet dock är att med MF93D är det antingen/eller. Det går inte köra båda frekvenser samtidigt. Du borde komma upp i typ 70Mbit eller så via USB kabel. MF93D har ett Cat3 LTE chipset (100Mbit), så 70 är max den klarar av pga NAT-routing som pågår internt.

Sam / Team DOVADO

Tack för intressanta resultat! Det visar ganska bra att cat4 är snabbare, men som du säger tycker jag att den åtminstone borde klara av 50Mbit/s. Den borde egentligen klara 80 också, eftersom den säljs som upp till 80Mbit/s med normalhastighet 10-50Mbit/s. Speciellt eftersom en annan MiFi (E5776) klarar av det, trådlöst dessutom.

Jag har tänkt på det ni på Dovado har skrivit tidigare att 2,4GHz kan störa ut 2,6GHz 4G, så därför har jag kört med WiFi avstängt på MF93D när jag testade för att få bort eventuella störmoment. Via WiFi får jag samma hastighet oavsett på 2,4 eller 5GHz.

Det du säger att det är antingen/eller är ganska tråkigt, men en fördel i jämförelse med E5776 till exempel att det ens finns. Men samtidigt om man sitter på en iPhone 4S är man ändå fast i 2,4GHz-läget.

Vad klarar en enhet med cat4 av via USB direkt till en dator? Är det de resultat du visar som är max där? På kartongen till mitt E3276 HiLink står max som 110Mbit/s via webbaserat gränssnitt - kanske är det den hastigheten som gäller då?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7 Senaste redigerad av Sam (2013-09-19 20:11:11)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

careface skrev:

Vad klarar en enhet med cat4 av via USB direkt till en dator? Är det de resultat du visar som är max där? På kartongen till mitt E3276 HiLink står max som 110Mbit/s via webbaserat gränssnitt - kanske är det den hastigheten som gäller då?

DOVADO PRO ger EXAKT samma resultat som modem i datorn om man testar med Ethernet kabel. Vi får 150Mbit i PRO med en ärlig gammaldags Huawei E3276, a lá Telia. Har man Hi-Link, då blir det hastighets penalty pga av all routing som sker i själva modemet. Det tar upp CPU kraft i själva modemet.

"Powered by a number of patented technologies, the HiLink automatically connects users to the Internet in as little as 15 seconds after the datacard is inserted into the USB port, without the need for a tedious dial-in process, driver installation or manual configuration. This is up to 75% faster than products currently on the market."

Javisst, sen tappar man en tredjedel farten bara därför. :-/

8

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Jag märkte också att MF93D gick snabbare och säkrare på 5 Ghz mot ipad. Det är möjligt att 2,45 GHz wlan stör på 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av plun (2013-09-20 06:51:43)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Det här är väl ett typiskt exempel där man inte ska nöja sig med "första linjens" support som läser innantill vad som står som "frågor o svar" på en skärm på supporten !?

Sen varför fråga en support när "MobilaBredband" finns? smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Tja de kan t ex ge besked om vilket band en viss cell sänder på eftersom eländiga huawei inte visar bandet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av plun (2013-09-20 07:54:57)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

jonasolof skrev:

Tja de kan t ex ge besked om vilket band en viss cell sänder på eftersom eländiga huawei inte visar bandet.

Hur ska en "första linjens" support klara av en sådan fråga ?  smile

Utmaningen är ju att få ett ärende flyttat till en fördjupad andra linjens support om det är ett problem då får man svar som inte står i supportens facit.  Men klarar man inte av att precisera en "utmaning" eller "kräva" ett svar så blir det stopp hos "första linjen" som då tar 99% av alla ärenden.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

plun skrev:

Sen varför fråga en support när "MobilaBredband" finns? smile

Jag hade gärna gjort det, men det är inte möjligt av några anledningar:
-Ni kan inte skicka ut ett nytt modem/router
-Ni kan inte lägga en felanmälan
-Ni kan inte få ärendet att läggas till reklamationsavdelningen

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

careface skrev:
plun skrev:

Sen varför fråga en support när "MobilaBredband" finns? smile

Jag hade gärna gjort det, men det är inte möjligt av några anledningar:
-Ni kan inte skicka ut ett nytt modem/router
-Ni kan inte lägga en felanmälan
-Ni kan inte få ärendet att läggas till reklamationsavdelningen

Jo då finns det nog en viss otydlighet i din felanmälan och ev behöver supporten den skriftligt för att fundera över vad du egentligen klagar över !?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14 Senaste redigerad av careface (2013-09-20 17:06:50)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

plun skrev:
careface skrev:
plun skrev:

Sen varför fråga en support när "MobilaBredband" finns? smile

Jag hade gärna gjort det, men det är inte möjligt av några anledningar:
-Ni kan inte skicka ut ett nytt modem/router
-Ni kan inte lägga en felanmälan
-Ni kan inte få ärendet att läggas till reklamationsavdelningen

Jo då finns det nog en viss otydlighet i din felanmälan och ev behöver supporten den skriftligt för att fundera över vad du egentligen klagar över !?

Det ligger redan en felanmälan som fortfarande är aktiv, på att jag får markant lägre hastighet med deras MiFi ZTE MF93D i jämförelse med deras modem Huawei E3276. Sen får jag även samma hastigheter på andra modem och routrar som köpts separat eller från 3.

Jag har redan blivit återkopplad till från tekniker via SMS som inte går att svara på, deras lösning var att skicka ut en ny MiFi - som uppenbarligen inte klarade sig bättre heller. Jag tycker inte att det ska vara så här pass stor skillnad, mellan modem och en USB-ansluten MiFi.

Det jag klagar över i tråden, är den utbildning som Transcom ger deras anställda. Samma problem finns hos alla callcenterföretag, maximera vinsten är vad det går ut på. Tele2 betalar ju Transcom 50kr/besvarat samtal, vilket gör att Transcom försöker ta emot så många samtal som möjligt och hålla ner samtalstiderna. Säkert samma sak med Telenor och Bredbandsbolaget.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Men har du testat att köra över 5GHz wifi?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av careface (2013-09-20 22:10:57)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Testade lite snabbt nu med olika hårdvara och anslutningstyper:

Alla tester gjorda med fri sikt mot masten (genom fönster), ca 450 meter från den. Cellen riktad mot huset jag sitter i. På testplatsen finns det 25 upptäckbara WiFi-nätverk på 2,4GHz och två på 5GHz.

MF93D WiFi 2,4GHz:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/MF93D%202%2C4.JPG

MF93D WiFi 5GHz:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/MF93D%205GHz.JPG

MF93D USB:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/MF93D%20USB.JPG

E5172 WiFi 2,4GHz:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/E5172%20WiFi.JPG

E3276 (Telenors modell):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/E3276.JPG

E5776 (3s modell) WiFi 2,4GHz:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/E5776%20WiFi.JPG

E5776 (3s modell) USB:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/E5776%20USB.JPG

Här var det ännu värre med WiFi-anslutning mot MF93D än vad det är på min andra adress. Hastighetsskillnaden är dock stor, även om man ser till hur det ser ut med den kabelansluten till datorn. Jag har testat på en MacBook-pro via WiFi mot MF93D för att se om det var något med nätverkskortet, men den gav mig liknande hastighet.

Jag tycker inte att det borde vara så pass stor skillnad, därför anser jag att det är något fel. Antingen är MF93D bristfälliga eller så har jag haft otur att få två dåliga exemplar. Det återstår att se när den nya kommer i nästa vecka. Men jag tycker att faktum kvarstår, att mina Huawei-modem och routrar presterar bättre än vad MF93D gör.

Har inte möjlighet att ansluta till 900-nätet eftersom det antingen inte finns här eller så vägrar bara MF93D att hitta det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Vilka RSRP och SINR får du med respektive?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

MF93D:
RSRP-105dBm
RSSI-80dBm
RSRQ-7dB
SNR15.4dB

E5172:
RSSI (dBm):    -67
RSRP (dBm):    -92
RSRQ (dB):    -13
Visar tyvärr ej SINR

E5776:
begränsad info, framtagen via BBBs mjukvara för Huawei-modem
RSSI: -75dBm

E3276:
RSRP:    -104dBm
RSRQ:    -13dB
RSSI:    -79dBm
SINR:    17dB

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Det som är intressantast är att jämföra farten i DL med RSRP, RSRQ och SINR. Även om MF93D visar låg signalstyrka RSRP så visar RSRQ -7 och SINR 15,4 på låg interferens och det borde gå fort, ca 20 mbit/s i DL. För 30 i DL behöver du komma upp i SINR bättre än 20 dB.

Der är ju häftigt stora skillnader i signalstyrka RSRP. Mifins egna antenner är möjligen lite kassa. Jag köpte adaptrar SMA till TC9 på tradlost.se. Men E3276 som också är ett midem visar lika värden medan den nya Huaweiroutern visar 10 dBm högre signalstyrka. Den har nog bra inbyggda antenner. Tio dB är dock väldigt mycket. Antennerna kan knappast ge mer gain än ca 2 dB. Det innebär att  mifins och 3276 antenner skulle ligga ca 8 dB under isotropt antenngain på noll dBi.

Jag har inte hunnit testa mot telenor ännu. Vilka frekvenser har du testat på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av plun (2013-09-21 20:56:09)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

careface skrev:

Det jag klagar över i tråden, är den utbildning som Transcom ger deras anställda. Samma problem finns hos alla callcenterföretag, maximera vinsten är vad det går ut på. Tele2 betalar ju Transcom 50kr/besvarat samtal, vilket gör att Transcom försöker ta emot så många samtal som möjligt och hålla ner samtalstiderna. Säkert samma sak med Telenor och Bredbandsbolaget.

Jovisst är det så och jag vet egentligen inte vad du är ute efter mer än att ifrågasätta Telenor/Tele2.....

Sen routern/modemet ifråga finns ju vad jag vet för företag hos Telenor och då har man en helt annan support.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21 Senaste redigerad av careface (2013-09-22 12:09:26)

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

jonasolof skrev:

Jag har inte hunnit testa mot telenor ännu. Vilka frekvenser har du testat på?

Testerna ovan är från 2600MHz, E5776 och E5172 har inte stöd för 900MHz. När jag låser MF93D på endast 900MHz försvinner täckningen helt, även fast det borde finnas bättre 900-täckning här i centrala Uppsala.

Låser jag E3276 på 900MHz får jag följande resultat:
RSRP:    -120dBm
RSRQ:    -32dB
RSSI:    -85dBm
SINR:    -8dB

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/hastighetstester/Telenor/20130920/E3276%20900MHz.JPG

Utifrån det känner jag att jag vill konstatera att anternna i MF93D inte är speciellt bra, om det är slumpen att jag fått två dåliga eller om det generellt är så - vågar jag inte svara på förrän jag fått nästa smile

plun skrev:

Jovisst är det så och jag vet egentligen inte vad du är ute efter mer än att ifrågasätta Telenor/Tele2.....

Synd för dig då.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Diskussionen om vilken fart man får med MF93D hör bättre hemma i tråden om den hårdvaran så jag fortsätter där.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Idag kan jag berätta att jag har fått avsluta abonnemanget och att teknikerna skrivit sedan tidigare att det har varit ett alternativ då det kommer ta alldeles för lång tid att lösa problemet.

Detta visar mycket på att det beror på vem man pratar med och att vissa verkligen inte fått den utbildningen som de behöver. Jag vet inte om det var samma avdelning jag pratade med eller så, utan bara att han jag pratade med idag är någon som hör hemma på en kundtjänst till skillnad från den tidigare.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

24

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Om teinikerna funnit att det kommer att ta lång tid att lösa problemet bör de åtminstone ha ringat in problemet något. Var menar de att det ligger? I routern eller i nätet elller i samverkan? Eller sägerde bara rätt ut att det kommer att ta tid för att de inte vet vad syndromet segt telesnor beror på?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Kundtjänsten hos BBB (Transcom)

Det var en systemtekniker som hade skrivit anteckningen om att det skulle ta lång tid. Personen jag pratade med hade ingen koll på vad som var problemet utan sa bara att det är lagt till produktägaren och att sådant tar tid.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776