Mario skrev:Detta får jag på mitt E392
^LTESCINFO:444,15,2,20000
Med dessa värden
CSQ : 31
Signal Strength : 100%
RSSI : >= -51 dBm
ECIO : -7 (RSRQ) dB
RSCP : -65 (RSRP) dBm
-----
.
Vid 20 MHz bandbredd ska RSRQ vara (med absoluta tal) RSRP-RSSI-20 vilket här ger 65-51-20= -6 vilket är omöjligt för även RSRQ ska bli ett tal över noll när det anges absolut, RSSI kan inte anges starkare e än -51 dBm. Om övriga värden stämmer så skulle RSSI vara 65-X-20=7; X=38. Den extremt höga signalnivån och det goda värdet på RSRQ bör ge högsta möjliga värde på SINR varför då 15 skulle vara ett maxvärde. Emellertid, 15 kan möjligen vara högsta CQI steg för CQI-serien går i sexton steg på i från 0-16. Å andra sidan kan CQI inte vara negativt. Emellertid tror jag att det måste finnas lite trafik för att CQI ska rassla upp.
Modemet skickar inte SINR till basstationen utan ett på SINR grundat Channel Quality Index, CQI, som utgör en anvisning för hur pass mycket amplitudmodulation som kan läggas in i signalen. Amplitudvariationer kan bara tolkas om signal/brusförhållandet är mycket gott.
Jag vet att e392 har två antennuttag. Det är därför man kunde ansluta yttre antenner till E392 och ZTE MF93D och få en serie jämförelser mellan huaweis och ZTEs SINR värden så att Huaweis siffror kan översättas till vanliga SINR i dB.
På sid 20 i bif länk ses samband mellan SINR och CQI stegen
http://kang.nt.e-technik.tu-darmstadt.d … _part2.pdf
Se även fig på sid 38 som visar DL fart vid olika SINR. Notera att enbart mellanfartsmodulation 16QAM anges. Se hur snabbt DL fart ändras när SINR ändras från 2-14 dB. Vid bättre SINR tar 64QAM över.
Men att Huawei direkt visar CQI är bara en hypotes. Kan vara en annan parameter också, t ex MCS. Eller förmodligen någon trasslig kodning.
Edit: en annan rysk sida
http://www.gsmforum.ru/archive/index.ph … -p-10.html
anger
на Мегафоне он как-то странно прыгает - то 0-1, то 24-25 по упомянутой Вами АТ-команде
Просто он кодируется хитро: 25 - это -1 дБ, 24 соответствует -2 дБ и т.д., до -5 дБ.
Quote: Om man använder det av er nämnda AT-kommandoet /LTESCINFO/ hos Megafon hoppar värdena konstigt än mellan 0-1 och än mellan 24-25.
(Av mig utökat) svar: Det är bara så att de kodas illmarigt. Från 0 till 20 är det de positiva SINR värdena i klartext. 25 motvarar -1 dB, 24 motsvarar -2 dB, 23 motsvarar -3 dB, 22 motsvarar -4 dB och 21 motsvarar -5 dB.
Detta är alltså med operatören Megafons connection manager och så kopplar man till kommandot LTESCINFO. Operatören Yota verkar ha en connection manager för E392 som visar SINR direkt om man går efter den text som föregår den citerade passagen.
Således skulle Huawei ha en range på SINR från -5 till +20 dB. Varje tillverkare kan ha sin egen. ZTE har max på 30 med ett qualcomm chip och AVM på 40 men det är med ett Altair wireless chip.
LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.